Bugatti
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Het nobele Britse bedrijf staat bekend om zijn melodieuze V12, maar verkent nieuwe wegen. De DBX, een concept voorgesteld op het salon van Genève, betreedt een segment in volle groei: dat van de SUV’s.
Volgens Andy Palmer, de CEO van Aston Martin, is de DBX een grote uitdaging voor het merk. “Ik heb aan mijn team gevraagd om bij hun studie verder te gaan dan de conventies en de mogelijke toekomst te verkennen van de luxueuze GT’s en waar ze over enkele jaren op zullen lijken. Dit concept, de DBX, is het resultaat.”
Over de techniek weten we nog niet zo veel, behalve dat deze kruising tussen een coupé en een cross-over geen verbrandingsmotor gebruikt. Hij wordt aangedreven door vier elektromotoren, geïntegreerd in de wielen. Dat is niet het enige interessante onderdeel, want de ruiten hebben een extra laag om verblinding tegen te gaan en een head-upscherm voor de bestuurder en de passagier. Bovendien heeft de DBX actieve led-koplampen en remmen uit koolstofvezel met energierecuperatie.
Deze DBX is dus een test. Aston Martin kiest doorgaans voor een conservatieve aanpak en dito techniek, maar verkent hier nieuwe wegen. Andy Palmer besluit: “Ik ben heel benieuwd om te zien hoe dit concept ontvangen zal worden door onze trouwe klanten, maar ook door potentiële klanten wereldwijd die nog nooit één van onze auto’s overwogen hebben.”
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.