Aston Martin met de billen bloot

De constructeur is betrapt op een poging om de publieke opinie te sturen met nepnieuws – en was er bijna mee weggekomen.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 08 december 2020
  • Sector

“Astongate” wordt de affaire al genoemd, als een knipoog naar Dieselgate. Aston Martin is namelijk betrapt op manipulatie van de publieke opinie door de verspreiding van nepnieuws. Het verhaal begint op het moment dat het Verenigd Koninkrijk aankondigt dat de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor zal worden verboden vanaf 2030. Een beslissing die in flink wat populistische Britse kranten werd neergesabeld met het argument dat een elektrische auto pas na 50.000 kilometer gunstiger zou zijn voor het klimaat dan een model met een verbrandingsmotor.

Aston Martin met de billen bloot

Clarendon Communications

Dat argument kwam uit een ‘studie’ van het bedrijf Clarendon Communications, dat een persbericht uitstuurde net nadat de Britse regering haar toekomstplannen uit de doeken had gedaan. De studie was betaald door onder meer Honda, Aston Martin en Bosch. Michael Liebreich, oprichter en CEO van de denktank Bloomberg New Energy Finance, ontdekte dat Clarendon Communications nog maar net was opgericht en maar één werknemer had: zijn directeur Rebecca Stephens. Zij is de echtgenote van ene James Stephens, verantwoordelijk voor relaties met regeringen en bedrijven voor… Aston Martin. De Britse constructeur kon niet anders meer dan met het schaamrood op de wangen toe te geven dat het had ‘meegewerkt’ aan de zogezegd ‘onafhankelijke’ studie. Pijnlijk…

Weerstand

Aston Martin heeft dan ook veel te verliezen. Net voor de Britse regering haar plannen bekend maakte, had eigenaar van het bedrijf Lawrence Stroll nog op een conferentie verklaard dat zijn merk altijd verbrandingsmotoren zou blijven bouwen: “Tegen 2030 zal 5 procent van de constructeurs nog steeds verbrandingsmotoren maken. Ik denk niet dat dit ooit nul zal worden”.

Aston Martin met de billen bloot

Toch zal het merk ook elektrische modellen op de markt brengen: tegen 2026 mogen we de eerste elektrische Aston Martin verwachten met technologie van Mercedes, waar de Britten een nauwe band mee hebben (CEO Tobias Moers komt van bij AMG). En wat dan met de Rapide E? Die is begin 2020 in alle stilte geannuleerd…

 

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km