Audi en Hyundai gaan samen aan waterstof werken

De Duitsers van Audi en de Koreanen van Hyundai gaan samenwerken rond waterstof. Brengt dat de waterstofauto in een stroomversnelling?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 21 juni 2018

Op papier klinkt een auto op waterstof aantrekkelijk: een elektrische auto die alleen waterstof uitstoot en in enkele minuten voltankt. In de praktijk blijft de technologie echter in een embryonale fase steken. De productiekosten van de brandstofcel en de reservoirs onder hoge druk blijven hoog, net als de kosten voor het produceren en verdelen van waterstof op grote schaal.

Toekomst

Toch geloven heel wat constructeurs op middellange termijn in de doorbraak van de technologie. Onder meer voor grotere auto’s, zoals SUV’s. Hyundai lanceerde al een ix35 op waterstof, die binnenkort wordt afgelost door de Nexo. Met deze pionier wil de Volkswagen-groep via Audi samenwerken.

SUV op waterstof voor Audi

Audi heeft nog geen voertuigen op waterstof, maar werkte al wel aan de technologie. Het merk wil volgend decennium op kleine schaal een SUV op waterstof lanceren. Maar de technologie die Hyundai en Audi samen willen ontwikkelen, dient vooral voor de volgende generatie auto’s op waterstof. Die worden op grotere schaal verwacht, tegen 2025.

Onvermijdelijk

Om de ontwikkelingskosten te beperken en de productie van auto’s op waterstof te verhogen, is een samenwerking tussen dergelijke industriereuzen onvermijdelijk. Zo werken Toyota en BMW al samen, net als General Motors en Honda.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km