Audi RS6 Avant: de opvolging is verzekerd

25 jaar na de voorstelling van zijn eerste prestatiebreak komt Audi met de nieuwste interpretatie ervan. De nieuwe RS6 Avant is 600 pk sterk.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 21 augustus 2019
  • Toekomst

Audi RS6 Avant: de opvolging is verzekerd

Audi mag recent dan wel zijn sportieve S6 hebben bekeerd tot een dieselmotor, bij de krachtigere RS blijft alles loodvrij. De nieuwe RS6 Avant krijgt een 4.0 V8 TFSI onder de kap, die voorzien is van een milde hybride aandrijving. De motor produceert 600 pk en 800 Nm.

Audi RS6 Avant: de opvolging is verzekerd

Het vermogen wordt via een achttrapsautomaat uiteraard naar de vier wielen gestuurd, waardoor deze break in amper 3,6 seconden naar 100 km/u schiet. Vanuit stilstand tikt hij 200 km/u aan in 12 seconden. De topsnelheid is ‘standaard’ beperkt tot 250 km/u, maar met het Dynamic-pakket kan ze worden verhoogd naar 280 km/u, en met het Dynamic Plus-pakket zelfs naar 305 km/u.

Audi RS6 Avant: de opvolging is verzekerd

Voor de nieuwe generatie van de RS6 Avant koos Audi duidelijk niet meer voor discretie. Een suggestieve koetswerkkit laat weinig tot de verbeelding over, met vooraan onder meer grote driehoekige luchtinlaten en de koplampen van de A7. Achteraan trekt vooral de grote chromen strook de aandacht. Standaard staat de RS6 op 21-duimsvelgen, optioneel zijn er 22-duimsvelgen.

Audi RS6 Avant: de opvolging is verzekerd
Audi RS6 Avant: de opvolging is verzekerd

Audi RS6 Avant: de opvolging is verzekerd

Binnenin zien we RS-sportzetels, een afgeplat stuur met grote aluminium schakelpeddels. Op het stuur zijn er knoppen waarmee je de rijmodi RS1 en RS2 van het Audi Drive Select kunt inschakelen. Twee RS Design-pakketten geven meer kleur aan het interieur, een in rood en een in grijs.

Audi RS6 Avant: de opvolging is verzekerd

Audi RS6 Avant: de opvolging is verzekerd

De nieuwe Audi RS6 Avant wordt bij ons in het eerste kwartaal van 2020 gecommercialiseerd.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km