Audi RS6 Avant: de opvolging is verzekerd

25 jaar na de voorstelling van zijn eerste prestatiebreak komt Audi met de nieuwste interpretatie ervan. De nieuwe RS6 Avant is 600 pk sterk.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 21 augustus 2019
  • Toekomst

Audi RS6 Avant: de opvolging is verzekerd

Audi mag recent dan wel zijn sportieve S6 hebben bekeerd tot een dieselmotor, bij de krachtigere RS blijft alles loodvrij. De nieuwe RS6 Avant krijgt een 4.0 V8 TFSI onder de kap, die voorzien is van een milde hybride aandrijving. De motor produceert 600 pk en 800 Nm.

Audi RS6 Avant: de opvolging is verzekerd

Het vermogen wordt via een achttrapsautomaat uiteraard naar de vier wielen gestuurd, waardoor deze break in amper 3,6 seconden naar 100 km/u schiet. Vanuit stilstand tikt hij 200 km/u aan in 12 seconden. De topsnelheid is ‘standaard’ beperkt tot 250 km/u, maar met het Dynamic-pakket kan ze worden verhoogd naar 280 km/u, en met het Dynamic Plus-pakket zelfs naar 305 km/u.

Audi RS6 Avant: de opvolging is verzekerd

Voor de nieuwe generatie van de RS6 Avant koos Audi duidelijk niet meer voor discretie. Een suggestieve koetswerkkit laat weinig tot de verbeelding over, met vooraan onder meer grote driehoekige luchtinlaten en de koplampen van de A7. Achteraan trekt vooral de grote chromen strook de aandacht. Standaard staat de RS6 op 21-duimsvelgen, optioneel zijn er 22-duimsvelgen.

Audi RS6 Avant: de opvolging is verzekerd
Audi RS6 Avant: de opvolging is verzekerd

Audi RS6 Avant: de opvolging is verzekerd

Binnenin zien we RS-sportzetels, een afgeplat stuur met grote aluminium schakelpeddels. Op het stuur zijn er knoppen waarmee je de rijmodi RS1 en RS2 van het Audi Drive Select kunt inschakelen. Twee RS Design-pakketten geven meer kleur aan het interieur, een in rood en een in grijs.

Audi RS6 Avant: de opvolging is verzekerd

Audi RS6 Avant: de opvolging is verzekerd

De nieuwe Audi RS6 Avant wordt bij ons in het eerste kwartaal van 2020 gecommercialiseerd.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Focus op het indrukwekkende elektrische EQ-gamma van Mercedes

Focus op het indrukwekkende elektrische EQ-gamma van Mercedes

De elektrische EQ-familie van Mercedes telt tegenwoordig een breed scala aan modellen voor alle behoeften. Laten we de verschillende leden van deze familie eens overlopen.

Vergeten model: Opel Frontera, potentieel verzamelobject?

Vergeten model: Opel Frontera, potentieel verzamelobject?

Het model is misschien een beetje in de vergetelheid geraakt, maar de eerste exemplaren van de Opel Frontera kunnen nu als oldtimer ingeschreven worden! Een model dat weleens gewild zou kunnen worden. We leggen uit waarom.

Audi Q4 e-tron krijgt meer vermogen dankzij een update

Audi Q4 e-tron krijgt meer vermogen dankzij een update

Het model krijgt een nieuwe, meer efficiënte batterij en elektromotor.

Polestar: van 3 tot 7, wat weten we al over de toekomstige modellen?

Polestar: van 3 tot 7, wat weten we al over de toekomstige modellen?

Van een grote SUV tot een kleine roadster, langs een vierdeurs-GT en een SUV-coupé: dit is alles wat we al weten over de toekomstige modellen van Polestar.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 21.990
2021
33.000 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 56.000
2021
1.500 km