Audi RS6 Avant: spoedbestelling

  • Van den Bogaert Robin
  • 05 december 2012

Lichter, efficiënter en sneller dan het vorige model: zo presenteert Audi de nieuwe RS6 Avant. Nochtans moest de dikke V10 plaats ruimen voor een ‘spaarzame’ V8 die geregeld maar op vier cilinders draait.

Na enkele jaren afwezigheid keert de RS6 Avant in het tweede kwartaal van 2013 terug. Opvallend is dat deze supersnelle break zich met minder pk’s tevreden moet stellen dan zijn voorganger. De 5.0 V10 met 580 pk werd ingeruild voor een nieuwe 4.0 TFSI met 560 pk. Die heeft wel een pak meer koppel, want binnen het brede toerentalgebied van 1.750 tot 5.500 tr/min staat 700 Nm ter beschikking.

305 km/u

Dankzij twinturbotechnologie en een uitlaat met speciale kleppen zijn sensaties verzekerd. De nieuwe Audi RS6 Avant sprint in 3,9 seconden van naar 100 km/u en haalt 250 km/u. Dat stijgt zelfs tot 280 km/u of 305 km/u als je kiest voor de optiepakketten Dynamic of Dynamic plus. Quattro-vierwielaandrijving, een zelfsperrend centraal differentieel, een 20 mm verlaagd sportonderstel met luchtvering en elektronisch gestuurde demping en een Tiptronic-achttrapsautomaat leiden alles in goede banen.

Cylinder on demand

Voor RS6-rijders is het misschien niet zo belangrijk, maar de spectaculairste vooruitgang schuilt in het verbruik, dat daalde van 14 naar 9,8 l/100 km. Het geheime recept? Zo’n honderd kilogram minder op de weegschaal en standaard cilinderuitschakeling, waardoor de V8 bij lage belasting maar op vier cilinders draait. Dat scheelt al snel vijf tot tien procent benzine.

Look

Maar de klanten worden wellicht meer aangetrokken door de sterke motor en de opvallende look. De RS6 Avant onderscheidt zich door accenten in mat aluminium, een glanzend zwarte grille, een grote dakspoiler, een diffusor en twee ovalen uitlaatpijpen. In het interieur zien we sportstoelen, een afgeplat sportstuur, aluminium pedalen en knoppen een nieuwe functie en een toerenteller die in het rood begint te knipperen zodra het maximumtoerental nadert.

Meer lezen over:

Over de auteur: Van den Bogaert Robin
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Audi.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km