Audi S6 en S7: katapult met stijl

  • Piette François
  • 31 augustus 2011

Het gebrul van de V10-motor uit de vorige Audi S6 behoort tot het verleden. De downsizing gaat nog niet zo ver dat de nieuwe S6 en S7 van een 'doordeweekse' viercilinder turbodiesel voorzien worden: een nieuwe V8 benzine zorgt voor de aandrijving.

Helemaal nieuw

Uit een cilinderinhoud van 4 liter puurt de nieuwe V8 met behulp van turbo's het aardige vermogen van 420 pk en een constant koppel van 550 Nm tussen 1.400 en 5.300 tr/min. Op dat vlak wordt de oude V10 overtroffen. De prestaties bewijzen het ook: 4,8 seconden van 0 tot 100 km/u voor de S6 en 4,9 seconden voor de S6 Avant en de S7.  

Zuinig

Toch wekt de nieuwe V8 vooral verbazing op het vlak van verbruik en CO2-uitstoot. Met een gemiddelde van 9,7 l/100 km voor de S6 is de verhouding tussen de prestaties en het verbruik indrukwekkend. Om dat resultaat te bereiken, heeft Audi kosten noch moeite gespaard. Het gebruikt een S-Tronic-automaat (met dubbele koppeling en zeven versnellingen) waarvan het rendement verbeterd werd, een start-stopsysteem, een systeem dat bewegingsenergie omzet en, zoals bij Chrysler en Mercedes, vier cilinders die zichzelf kunnen uitschakelen bij lage belasting.

Verzorgde akoestiek

Om parasietgeluiden in dit rijdende paleis te voorkomen, plaatste Audi vier microfoons in de dakbekleding. Die moeten ongewenste resonanties opmerken en wegwerken via een geluidsabsorbeerder in de luidsprekers van de stereo. Ongelooflijk, hoe ver kun je gaan? Het evenwicht tussen de motor en de kleppen in de uitlaat verzekert bovendien een hese en diepe klank in alle omstandigheden.  

Onderstel

Als bedenker van de Quattro-transmissie worden uiteraard de wielen (met velgen van 19 of 20 duim) aangedreven. Gelukkig, gezien het vermogen en het koppel. Voor meer sportiviteit kun je een sportdifferentieel bestellen dat de kracht netjes verdeelt tussen de achterwielen. Het doel? Bochten nemen met de doeltreffendheid van een atoombom op een bamboehut. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Audi.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km