Steeds meer automaten in België

Eén Belgische koper op vijf kiest een auto met een automatische versnellingsbak in 2014. Dat is een mooie vooruitgang: plus 5 procent in drie jaar. Hoe valt dit te verklaren? Sectorfederatie Febiac geeft cijfers en een woordje uitleg.

  • Piette François
  • 26 juni 2014

Laten we eerst even de cijfers bekijken: terwijl 80 procent van de auto’s nog verkocht wordt met handgeschakelde versnellingsbak, is iets meer dan 9 procent uitgerust met een klassieke automaat, bijna 8 procent met een sequentiële bak en iets minder dan 3 procent met een continu variabele transmissie (CVT). Logischerwijze nemen de klanten van een automaat ook een sterkere motor.

Redenen voor het succes

Lange tijd werden bestuurders van een auto met automaat bij ons gezien als zondagsrijders. De zaken in het noorden van Europa, in Duitsland, de Verenigde Staten en Japan liggen helemaal anders. Daar worden de meeste auto’s verkocht met automaat. Maar de mentaliteit evolueert en ook de automaten zelf.

Vroeger vertoonden automaten heel wat gebreken: drastisch mindere prestaties, een hoger verbruik en een trage, onaangename werking. Maar de huidige exemplaren hebben die minpunten weggewerkt en doen soms zelfs beter dan hun manuele tegenhanger. In de dagelijkse files zijn ze minder stresserend en ze bieden een onvergelijkbaar rijcomfort, al zullen puristen een gebrek aan sensatie en interactiviteit met de mechaniek betreuren.  

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km