Autosalon van Brussel: eerste balans

  • Van den Bogaert Robin
  • 23 januari 2012

Het 90ste auto- en motosalon van Brussel heeft de deuren gesloten. Het effect op de verkoop tekent zich pas de komende weken en maanden af, maar een aantal tendensen zijn nu al duidelijk. De particuliere verkoop houdt stand, de fleetmarkt reageert afwachtend.

Tussen 12 en 22 januari telde het salon iets minder dan 565.000 bezoekers, een daling met 7 procent tegenover het vorige 'grote' autosalon in 2010 (606.205 bezoekers). Gezien de economische crisis is dat zeker geen slecht resultaat. "De bezoekersaantallen hadden te lijden onder de jongste politieke beslissingen met betrekking tot de auto", stelt organisator Febiac. "De rush op ecowagens in december, kon niet anders dan sporen nalaten." Omdat de federale overheid de ecopremies heeft geschrapt, werden naar schatting 20.000 wagens al in december ingeschreven. Die klanten bleven weg van het salon.

Particulieren

Uit een rondvraag bij enkele importeurs blijkt dat er veel offertes werden uitgeschreven op het salon, maar dat de verkoopcijfers tot nu toe tegenvallen. "We horen veel collega's klagen, maar bij ons valt het zeer goed mee omdat we vooral in de particuliere sector actief zijn", zegt Bart Hendrickx van Suzuki. "Onze doelstelling voor januari is net als vorig jaar 1.300 verkopen. Gisterenavond stond de teller al op 860 en de meeste verkopen volgen aan het einde van de maand, dus ons doel zullen we zeker halen. We schreven 3.300 offertes uit, 20 procent meer dan vorig jaar."

De afschaffing van de ecopremies voor CO2-vriendelijke wagens beïnvloedt de modellenmix. "We zien bepaalde verschuivingen", zegt Adelheid Terryn van Peugeot. "In het segment van de stadswagens zoals de 207 worden nu veel meer benzinemotoren verkocht dan vroeger. Er is ook grote interesse in onze dieselhybrides 3008 Hybrid4 en 508 RXH."

Fleetmarkt

Merken die sterk afhankelijk zijn van de fleetmarkt, hebben te lijden onder de nieuwe fiscaliteit voor bedrijfswagens. Het voordeel van alle aard hangt nu mee af van de catalogusprijs, wat premiummerken benadeelt. "Opmerkelijk is dat veel mensen in onduidelijkheid verkeren. Ze weten nog niet precies hoeveel ze zullen moeten betalen", zegt Christophe Weerts van BMW. Volgens hem blijven de klanten wel trouw aan 'hun' model. "Wie met een 5-Serie rijdt, wil opnieuw een 5-Serie maar zal misschien overstappen van een 525d naar een 520d of van een full option 520d naar een 520d met minder opties."

"Pas eind februari kunnen we de salonverkoop echt beoordelen. De mensen hebben wat tijd nodig. We klagen trouwens helemaal niet. Onze Europese primeur van de nieuwe 3-Serie is zeer enthousiast onthaald en BMW schreef 15 procent meer offertes uit dan in 2010. Mini zelfs 27 procent", besluit Weerts.

Over de auteur: Van den Bogaert Robin

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km