Autoworld viert 120 jaar Renault met meer dan 40 auto’s

Van 13 juli tot 2 september organiseert Autoworld een speciale tentoonstelling met meer dan 40 auto’s voor de 120ste verjaardag van Renault.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 19 juni 2018

In 1898 bouwde Louis Renault in zijn atelier achter het huis van zijn ouders zijn eerste auto. De Type A met De Dion-Bouton-eencilinder trok de aandacht met een buizenchassis, stuur en versnellingsbak met drie verzetten. Niet veel later richtte Louis samen met zijn broers Marcel en Fernand het bedrijf Renault Frères op, in het Franse Billancourt. 120 jaar later is Renault een van de grootste constructeurs ter wereld.

Van de Type A…

Autoworld is natuurlijk niet groot genoeg om alle modellen tentoon te stellen uit de carrière van Renault. Toch worden er veertig belangrijke en uitzonderlijke modellen tentoongesteld aan het Jubelpark. De eerste Renault, de Type A, staat er broederlijk naast een Type B uit 1900, de eerste auto met koetswerk uit de geschiedenis. De twee niet-gerestaureerde auto’s uit het museum van Compiègne staan vlak bij een “Taxi de la Marne”, een van de Renaults die soldaten naar het front voerden in 1914.

… tot de Clio RS

Verder kom je er iconische modellen van het merk tegen: de Juvaquatre, 4CV, Dauphine, R4, R5 en R16. De eerste Espace, de eerste Europese monovolume mag natuurlijk niet ontbreken, evenmin als sportieve Clio- en RS-modellen.

Autosport

Renault heeft ook een rijke autosportgeschiedenis: van de 40CV Record over Gordini tot Formule 1-auto’s met turbomotoren uit de jaren 70. Dankzij Renault Classic valt er een mooie delegatie racewagens te bewonderen.

De hele zomer

De tentoonstelling “Renault 120 Years” begint op 13 juli en loopt de hele zomer lang. Om ze te bezoeken, hoef je gewoon naar Autoworld zelf te gaan. De toegang voor volwassenen kost € 11, senioren betalen € 9. Kinderen van 6 tot 12 jaar betalen € 4. Studenten mogen binnen voor € 8.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km