Bell Custom 500: de legende

Er zijn maar weinig fabrikanten van motorhelmen die zich zoals Bell op de borst kunnen kloppen omdat ze een invloed hebben gehad de bescherming van motorrijders. Het verhaal begint een goeie zestig jaar geleden in Californië, wanneer Roy Richter de eerste moderne helm uitbrengt, de Bell 500. We schrijven 1954.
  • Wouters Bruno
  • 22 augustus 2016

Roy Richter, werknemer bij Bell Auto Parts en een groot hotrod-specialist, koopt het bedrijf na de Tweede Wereldoorlog. Het verlies van nabije vrienden, die omkwamen bij races, spoorde de man aan om in te zetten op veiligheid. De Tweede Wereldoorlog zorgde voor heel wat technologische vooruitgang, waarvan de bescherming van jachtpiloten kon profiteren. Zoek dus niet verder voor de inspiratie van Roy Richter voor het ontwerp van zijn “500” (het getal staat voor de “500” mijl van Indianapolis)! De legende werd geboren en de Bell Helmet Company ontstond twee jaar later.

De 500, die uit minder dan honderd onderdelen met de hand werd vervaardigd in een houten garage achter de hangars van Bell Auto Parts, werd in 1957 opgevolgd door de 500-TX. Die werd in 1962 tentoongesteld in het Museum of Modern Art in New York. De helm was namelijk de eerste met polystyreen als absorberend materiaal onder het glasvezel. Die techniek wordt vandaag nog steeds gebruikt.

Op dat moment ontstond ook de Snell Memorial Foundation, die zijn goedkeuring gaf aan de Bell 500-TX. Meer was er niet nodig om succes in de racerij te verzekeren!

Nadien werd het allemaal iets moeilijker. De 500-TX zette zijn weg voort, maar werd in 1963 aangevuld met de Magnum. Die was binnenin beter voorzien van materiaal voor schokdemping, waardoor hij iets groter werd. De Magnum werd in 1970 vervangen door de Super Magnum, en in 1976 door de Magnum II. De 500-TX werd in 1971 omgedoopt tot R-T (Road-Trial).

Ook de eerste integraalhelm hebben we aan Bell te danken: de Bell Star werd in 1967 voorgesteld en werd in de racerij populair dankzij Dan Gurney, in de 500 mijl van Indianapolis in 1968.

Daarna wordt de geschiedenis van het Amerikaanse merk iets vager, met verschillende bedrijven aan beide zijden van de Atlantische Oceaan die de licentie voor de naam kregen. De Europese motorafdeling in Italië maakte een dure Bell RT, met Italiaanse afwerking zoals leder aan de binnenzijde, of een lus voor de elastische band van de motorbril achteraan de helm.

Het wordt weer iets duidelijker met de mtoor- en fietsafdeling in de VS en Bell Racing, dat zich bezighoudt met helmen voor auto- en kartraces. Dat betekent ook de terugkeer van de 500, die voortaan “Custom 500” wordt genoemd.

De Custom 500 past perfect in de neo-retro-trend in de motorwereld. Of het nu caféracers zijn, scramblers, “hand made”-motoren,… niets past er beter bij dan de Bell. Hij ziet er meer “roots” uit dan zijn Italiaanse voorganger en doet helemaal denken aan zijn roemrijke voorganger. Inclusief het logo, een eenvoudige sticker aan de voorkant. De twee beschikbare vizieren of “bubble shields”, die in een waaier van kleuren te krijgen zijn, passen er helemaal bij.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters, Manufacturer. Source ©: Bell Helmets.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km