VW Golf 6: betrouwbaar of niet?

De Golf is een referentie, de koning van veelzijdigheid en voor sommigen bijna heilig. Maar is hij wel zo betrouwbaar als wordt gezegd? De zesde generatie kende een groot succes en is alomtegenwoordig in onze zoekertjes. Is hij zijn reputatie ook waard?

  • Piette François
  • 06 mei 2015

Zeldzaam is de Golf 6 zeker niet, tussen 2008 en 2012 werden 2.850.000 exemplaren gebouwd. Positief is dat deze auto betrouwbaar en goed gebouwd lijkt. Binnen zo’n grote productie zitten natuurlijk een aantal probleemgevallen (ook Duitsers hebben hun ‘maandagauto’s’), maar over het algemeen gaat de Golf 6 lang mee.

Motoren

Van de 1.4 benzinemotor met 80 pk tot de 2.0 TSI in de R-variant met 272 pk, de Golf had een breed motorenpalet. Bij ons vind je vooral diesels, met motoren van 1.6 tot 2.0 en 90 tot 170 pk. Ze zijn doorgaans betrouwbaar, met de 2.0 TDI en 2.0 TSI als stevigste motoren. De 1.2 TSI heeft soms last van een abnormaal hoog olieverbruik, terwijl de 1.4 TSI enkele gebreken heeft zoals de distributieketting. Let op voor een motorbreuk.

Mogelijke problemen

Bij de diesels veroorzaakt de partikelfilter regelmatig problemen, vooral bij auto’s die hoofdzakelijk in de stad of in de file rijden. Net als bij veel moderne auto’s treden soms problemen op met de EGR-klep (die de recirculatie van uitlaatgassen regelt). Ook de compressor van de klimaatregeling heeft een beperkte levensduur. We hebben de werking van de DSG-automaat vaak bejubeld, maar die is ook niet probleemloos, vooral op elektronisch vlak. Laat ook de geometrie van de ophanging regelmatig nakijken, zeker met laagprofielbanden. De banden kunnen overdreven slijten.

Kosten

De prijs en intervallen van het onderhoud liggen in de middelmaat (elke twee jaar, reken op 150 tot 500 euro naargelang de garage en het type onderhoud). De onderdelen van VW zijn wel duur. Een kapot onderdeel vervangen, dreigt dus ten koste te gaan van je vakantiebudget.

Je vindt een Golf 6 voor elke prijs, van een TDI 90 met meer dan 200.000 km voor 6.000 euro tot een R in nieuwstaat voor bijna 30.000 euro. Over het algemeen behoudt de Golf zijn waarde vrij lang, wat goed is voor de verkoper maar minder voor de koper. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km