BMW BoxerCup, Mugello 2 juni 2001.

  • Piette François
  • 07 juni 2001
Een legioen gastrijders, waaronder Kevin Schwantz, Luca Cadalora en Jorge " Aspar " Martinez volstond niet om het BMW Sabena Technics Team van zijn 2e overwinning te weerhouden; Stéphane Mertens haalt het opnieuw met minder dan 1/10 van een sec. voorsprong op de Duitser, Andreas Hofmann. Niet minder dan 8 verschillende nationaliteiten en 36 piloten hadden zich ingeschreven voor deze wedstrijd in het voorprogramma van de Italiaanse MotoGP. Toscanië was dan ook een prachtig decor voor de racers op hun BMW R 1100 S. Kwalificaties, vrijdag 1 juni, Met de "valse start" van Le Mans nog vers in het geheugen, begon het Belgische team wat zenuwachtig aan de kwalificaties. Piet Denys, nog op zoek naar zijn zelfvertrouwen na het débacle van Le Mans, realiseerde de 22e tijd. Voor Eric Brun was het opnieuw de eerste kennismaking met het circuit na Le Mans. Toch was hij niet helemaal tevreden met zijn 21e kwalificatietijd. Patrick Orban bevestigde zijn goede vorm van Le Mans (6e) met een 12e tijd. Een ambitieuze Eric Lejeune zette de 10e tijd neer. De patron van het BMW Sabena Technics Team, Stéphane Mertens, behaalde de " pole " in 2'10.927 voor de Duitser, Peter Ottl en Spanjaard, Fernando Cristobal. Wedstrijd, zaterdag 2 juni, Onder een dreigende hemel startten de Boxer Cup rijders voor 10 ronden spektakel. Mertens nam de beste start en nam Cristobal, Hofmann en Ottl op sleeptouw. Achter dit viertal vormde zich een compacte groep van een 12-tal piloten met de " stars ". Schwantz, Mamola, Martinez, Fuchs en Cadalora hadden het deelnemersveld blijkbaar onderschat, geen van deze ex-GP piloten slaagde erin zich in de top 10 te vestigen. Na 6 ronden hield Schwantz het zelfs voor bekeken, op dat moment reed hij op een teleurstellende 14e plaats. Thuisrijder Luca Cadalora en winnaar van vorig jaar in Barcelona, strandde op de 11e plaats, net achter een verrassend sterke Herwig Lemmens. Eric Lejeune "tekende" voor de wedstrijd voor een plaats in de top 5. Hij bevestigde zijn voorspelling met een mooie 4e plaats na een hevig duel met de Fransman, Renault. De 4 leiders deden constant " haasje over ", gebruik makend van de aspiratie op de lange rechte lijn. In de voorlaatste ronde viel Cristobal uit en besliste Mertens om zich strategisch in het wiel van Hofmann te zetten, om dan na de laatste bocht -profiterend van de aspiratie- de leiding over te nemen. Nochtans was dit bijna verkeerd gegokt; Stéphane kwam te vroeg naast Hofmann en bleef op gelijke hoogte tot op de streep, 96 duizendsten waren genoeg voor zijn 2e overwinning. Patrick Orban en Eric Brun reden een ongelukkigere race; beiden zochten de grintbakken op, maar konden zonder al te veel problemen de race uitrijden. Brun strandde op de 21e, Orban op de 22e plaats. Piet Denys kende een slechte start, maar wist uiteindelijk toch de 18e plaats te bemachtigen. De overige Belgen; 24e Eddy Geudens, 25e Patrick De Roover, 27e Vincent Phillipart, 28e Alain Delhottelerie 29e Stelios Tsakiris, 30e Eric Van Heurck, 31e Geert Lambrechts en 32e Bernard Dorsimont. De volgende wedstrijd gaat door in het voorprogramma van de GPmoto van Catalunya in Barcelona op zaterdag 16 juni.
BMW
Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km