BMW BoxerCup, Mugello 2 juni 2001.

  • Piette François
  • 07 juni 2001
Een legioen gastrijders, waaronder Kevin Schwantz, Luca Cadalora en Jorge " Aspar " Martinez volstond niet om het BMW Sabena Technics Team van zijn 2e overwinning te weerhouden; Stéphane Mertens haalt het opnieuw met minder dan 1/10 van een sec. voorsprong op de Duitser, Andreas Hofmann. Niet minder dan 8 verschillende nationaliteiten en 36 piloten hadden zich ingeschreven voor deze wedstrijd in het voorprogramma van de Italiaanse MotoGP. Toscanië was dan ook een prachtig decor voor de racers op hun BMW R 1100 S. Kwalificaties, vrijdag 1 juni, Met de "valse start" van Le Mans nog vers in het geheugen, begon het Belgische team wat zenuwachtig aan de kwalificaties. Piet Denys, nog op zoek naar zijn zelfvertrouwen na het débacle van Le Mans, realiseerde de 22e tijd. Voor Eric Brun was het opnieuw de eerste kennismaking met het circuit na Le Mans. Toch was hij niet helemaal tevreden met zijn 21e kwalificatietijd. Patrick Orban bevestigde zijn goede vorm van Le Mans (6e) met een 12e tijd. Een ambitieuze Eric Lejeune zette de 10e tijd neer. De patron van het BMW Sabena Technics Team, Stéphane Mertens, behaalde de " pole " in 2'10.927 voor de Duitser, Peter Ottl en Spanjaard, Fernando Cristobal. Wedstrijd, zaterdag 2 juni, Onder een dreigende hemel startten de Boxer Cup rijders voor 10 ronden spektakel. Mertens nam de beste start en nam Cristobal, Hofmann en Ottl op sleeptouw. Achter dit viertal vormde zich een compacte groep van een 12-tal piloten met de " stars ". Schwantz, Mamola, Martinez, Fuchs en Cadalora hadden het deelnemersveld blijkbaar onderschat, geen van deze ex-GP piloten slaagde erin zich in de top 10 te vestigen. Na 6 ronden hield Schwantz het zelfs voor bekeken, op dat moment reed hij op een teleurstellende 14e plaats. Thuisrijder Luca Cadalora en winnaar van vorig jaar in Barcelona, strandde op de 11e plaats, net achter een verrassend sterke Herwig Lemmens. Eric Lejeune "tekende" voor de wedstrijd voor een plaats in de top 5. Hij bevestigde zijn voorspelling met een mooie 4e plaats na een hevig duel met de Fransman, Renault. De 4 leiders deden constant " haasje over ", gebruik makend van de aspiratie op de lange rechte lijn. In de voorlaatste ronde viel Cristobal uit en besliste Mertens om zich strategisch in het wiel van Hofmann te zetten, om dan na de laatste bocht -profiterend van de aspiratie- de leiding over te nemen. Nochtans was dit bijna verkeerd gegokt; Stéphane kwam te vroeg naast Hofmann en bleef op gelijke hoogte tot op de streep, 96 duizendsten waren genoeg voor zijn 2e overwinning. Patrick Orban en Eric Brun reden een ongelukkigere race; beiden zochten de grintbakken op, maar konden zonder al te veel problemen de race uitrijden. Brun strandde op de 21e, Orban op de 22e plaats. Piet Denys kende een slechte start, maar wist uiteindelijk toch de 18e plaats te bemachtigen. De overige Belgen; 24e Eddy Geudens, 25e Patrick De Roover, 27e Vincent Phillipart, 28e Alain Delhottelerie 29e Stelios Tsakiris, 30e Eric Van Heurck, 31e Geert Lambrechts en 32e Bernard Dorsimont. De volgende wedstrijd gaat door in het voorprogramma van de GPmoto van Catalunya in Barcelona op zaterdag 16 juni.
BMW
Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km