Bristol Cars: het is gedaan

De Britse constructeur heeft nagenoeg onopgemerkt de boeken neergelegd.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 06 maart 2020
  • Sector

Bristol Cars was veel minder gekend of iconisch dan Aston Martin of Jaguar, maar heeft toch een paar heel mooie auto’s gebouwd zoals de 407 Zagato.

De modellen van Bristol wisten zich binnen de autosector te onderscheiden door hun elegante design, krachtige motoren en bijzonder luxueus afgewerkte interieurs. Het merk werd in 1945 opgericht als autotak van een constructeur van vliegtuigmotoren, Bristol Aeroplane Company. Met steun van het Bureau voor Oorlogsherstellingen kregen de leiders van Bristol de kans om na de Tweede Wereldoorlog de BMW-fabriek in München te bezoeken. Ze lieten hun oog vallen op een assemblagelijn als oorlogsvergoeding. Op die manier ontstaat de eerste auto van Bristol, de 400, op het chassis van de BMW 326. De 400 wordt in 1947 voorgesteld op het salon van Genève.

Kortstondige gouden tijd

De jaren 1950 en ’60 zijn de mooiste tijd voor de constructeur. Het is een gouden era waar de succesmodellen elkaar opvolgen, zoals de 404, de 405 Drophead en de prachtige 407 Zagato. Begin jaren ’60 ruilt Bristol de BMW-krachtbronnen in voor krachtige Chrsyler-V8-motoren, die perfect aansluiten bij het karakter van deze luxueuze auto’s.

In de jaren 1970 krijgt Bristol het echter lastig om te innoveren. In 1973 geeft oprichter George S.M. White de teugels door aan piloot Tony Crook. In de jaren 1990 en 2000 lopen de financiële problemen op. In 2011 wordt het merk te elfder ure gered na een eerste gerechtelijke liquidatie. De constructeur houdt de illusie hoog van een terugkeer en slaagt er zelfs in een soort hype te creëren met zijn in 2016 in Goodwood voorgestelde Bullet. Tevergeefs.

Na bijna 75 jaar is het merk verdwenen in totale onverschilligheid en bijgeschreven op de lange lijst van Britse autobouwers die vandaag niet meer bestaan.

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km