Bedreigt nieuw stadion van Rode Duivels het autosalon?

De bouw van het nieuwe voetbalstadion op de Heizel in Brussel roept veel vragen op bij de organisatoren van grote evenementen, zoals het autosalon. Ze vragen dringend een onderzoek naar de mobiliteit in de omgeving.

  • Van den Bogaert Robin
  • 15 oktober 2014

Afgelopen vrijdag vonden gelijktijdig de EK-kwalificatiewedstrijd België-Andorra en de avondopening van het voedingssalon plaats op de Heizel. Het werd een fiasco voor het voedingssalon: slechts één derde van de verwachte bezoekers kwam opdagen, wellicht door de files veroorzaakt door de toeschouwers van de wedstrijd of uit vrees dat Brussels Expo onbereikbaar zou zijn.

Brussels Expo ontvangt elk jaar bijna 2,5 miljoen bezoekers van allerlei beurzen. De grootste evenementen worden georganiseerd door autofederatie Febiac (het autosalon) en het bedrijf FISA (Batibouw, voedingssalon, Cocoon, vakantiesalon). Zij grijpen het voorval van vrijdag aan om een oproep te lanceren: er is binnen de toekomstige bouwplannen voor de Heizel nog geen ernstig onderzoek verricht naar de impact op de mobiliteit.

Kafka?

“Wie kan er verzekeren dat een avondopening van een grote beurs (avondopening die tot 25.000 bezoekers lokt) in de toekomst zonder problemen gelijktijdig georganiseerd kan worden met een voetbalwedstrijd (met tot 60.000 toeschouwers)? En wat als er dan ook nog eens een belangrijk concert plaatsvindt in de nieuwe zaal van Paleis 12 (met ruimte voor 15.000 toeschouwers)?”, aldus Febiac en FISA in een gezamenlijk persbericht.

“De situatie zal er bovendien niet op verbeteren met het project NEO, dat bestaat uit de bouw van een gigantisch winkelcentrum op de site, alsook een convention center, waar de Europese raden zouden moeten plaatsvinden. Kafka zou zich geen situatie kunnen inbeelden die een hogere mate van verzadiging van de hele zone tot gevolg zou kunnen hebben. Tot op heden heeft nog niemand deze kwestie bestudeerd”, klinkt het.

Parking

Ook het aantal parkeerplaatsen baart zorgen: “Hoeveel parkeerplaatsen, van de 10.000 plaatsen die vandaag beschikbaar zijn op Parking C, zullen er tijdens deze werkzaamheden toegankelijk blijven? Hoeveel parkeerplaatsen zullen er na de werkzaamheden overblijven, om piekmomenten, waarop er gelijktijdig verschillende activiteiten plaatsvinden op de site, op te vangen? Wie zal de parkings in de toekomst beheren?”

Febiac en FISA luiden de alarmbel en zeggen dat ze niet langer in onzekerheid kunnen blijven over de beschikbaarheid van parkeerplaatsen op Parking C tijdens de werkzaamheden, noch over de afwezigheid van een mobiliteitsplan voor de toekomstige Heizelvlakte.

Over de auteur: Van den Bogaert Robin
Foto's ©: Febiac.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km