Chipcrisis: Bosch investeert in één van zijn fabrieken!

Het doet dat in Duitsland, niet in China!

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 25 februari 2022
  • Sector

De ongeziene tekorten aan elektronische componenten treft de autosector, dat is geen geheim, en ook die van de Hi-Fi, smartphones en geconnecteerde objecten. De productie van heel wat auto’s is dan ook vertraagd, in die mate dat duizenden potentiële klanten zich wenden tot de tweedehandsmarkt. Geen goed nieuws voor de autosector die, meer dan ooit, moet investeren om zichzelf heruit te vinden!

In die context gaat Bosch, 's werelds grootste toeleverancier voor de auto-industrie, zo'n € 250 miljoen investeren in één van zijn Duitse fabrieken om er de halfgeleiderproductie op te voeren. Dit zal de hele sector helpen om "tekorten te bestrijden", zegt de Duitse groep. De investeringen komen bovenop de reeds geplande uitgaven van € 400 miljoen om "het wereldwijde netwerk voor halfgeleiderproductie in 2022 uit te breiden" als antwoord op "de groeiende vraag".

De investering zal gedaan worden in de vestiging in Reutlingen, waar siliciumplaatjes gemaakt worden, die de basis vormen voor de meeste elektronische chips. Bosch wil er tegen 2025 meer dan 3.600 m² nieuwe productieruimte klaar hebben.

Geen normalisering voor 2023

Het tekort aan elektronische componenten blijft de fabrikanten hard treffen. Volkswagen is bijvoorbeeld van plan om vanaf half april bijna alle nachtproductie in zijn historische vestiging Wolfsburg stop te zetten. De productie daalde daar vorig jaar al met bijna 50% door tekorten! Bosch verwacht geen terugkeer naar het normaal vóór 2023, na een verbetering "doorheen de maanden in 2022", verklaarde Stefan Hartung begin februari.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Robert Bosch GmbH.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km