BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Het doet dat in Duitsland, niet in China!
De ongeziene tekorten aan elektronische componenten treft de autosector, dat is geen geheim, en ook die van de Hi-Fi, smartphones en geconnecteerde objecten. De productie van heel wat auto’s is dan ook vertraagd, in die mate dat duizenden potentiële klanten zich wenden tot de tweedehandsmarkt. Geen goed nieuws voor de autosector die, meer dan ooit, moet investeren om zichzelf heruit te vinden!
In die context gaat Bosch, 's werelds grootste toeleverancier voor de auto-industrie, zo'n € 250 miljoen investeren in één van zijn Duitse fabrieken om er de halfgeleiderproductie op te voeren. Dit zal de hele sector helpen om "tekorten te bestrijden", zegt de Duitse groep. De investeringen komen bovenop de reeds geplande uitgaven van € 400 miljoen om "het wereldwijde netwerk voor halfgeleiderproductie in 2022 uit te breiden" als antwoord op "de groeiende vraag".
De investering zal gedaan worden in de vestiging in Reutlingen, waar siliciumplaatjes gemaakt worden, die de basis vormen voor de meeste elektronische chips. Bosch wil er tegen 2025 meer dan 3.600 m² nieuwe productieruimte klaar hebben.
Het tekort aan elektronische componenten blijft de fabrikanten hard treffen. Volkswagen is bijvoorbeeld van plan om vanaf half april bijna alle nachtproductie in zijn historische vestiging Wolfsburg stop te zetten. De productie daalde daar vorig jaar al met bijna 50% door tekorten! Bosch verwacht geen terugkeer naar het normaal vóór 2023, na een verbetering "doorheen de maanden in 2022", verklaarde Stefan Hartung begin februari.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.