Colruyt gaat concurreren met Tesla

Colruyt investeert in een producent van thuisbatterijen en gaat zo de concurrentie aan met (onder meer) Tesla.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 22 juli 2020
  • Sector

De familie (niet de groep) Colruyt, die oprichters zijn van de gelijknamige supermarktketen, gaan investeren in thuisbatterijen en gaan zo dus in concurrentie met Tesla. Samen met een aantal partners investeert de familie 6 miljoen euro in VoltStorage. Het Duitse bedrijf specialiseert zich in Redox-thuisbatterijen, die al vaak worden gebruikt in grootschalige industriële toepassingen, maar die in bijvoorbeeld Australië ook dikwijls in thuisinstallaties worden ingezet. In tegenstelling tot de accu’s van Tesla en veel andere spelers, die bestaan uit lithium-ioncellen, gebruiken Redox-batterijen twee vloeistoffen die in aparte tanks worden opgeslagen. Wanneer de vloeistoffen (met een pomp) bij elkaar worden gebracht, reageren ze en ontstaat elektriciteit. Omgekeerd kan het mengsel terug worden gescheiden door er opnieuw elektriciteit in te pompen (elektrolyse). Er is trouwens een automerk dat met dit principe experimenteert: NanoFlowcell, uit Liechtenstein.

Minder vervuiling

Redox-batterijen hebben een aantal voordelen op lithiumbatterijen: ze verliezen geen opslagcapaciteit wanneer ze verouderen, er is geen lithium (vervuilend) of kobalt (vaak geassocieerd met kinderarbeid bij de ontginning) bij betrokken, ze zijn 100 procent recycleerbaar en ze kunnen de opgeslagen stroom onbeperkt vasthouden (een lithiumbatterij verliest heel langzaam spanning). Bovendien zijn ze goedkoper dan lithiumaccu’s. Nadelen: de energiedichtheid is veel lager en de batterijen zijn ook minder krachtig. Ter illustratie: een lithium-huisaccu van Tesla slaat 14 kWh aan stroom op en kan een piekvermogen ontwikkelen van 7 kW. Een batterij van VoltStorage kan 6,2 kWh opslaan en kan vooral maar 2 kW aan vermogen opwekken, terwijl ze fysiek dubbel zo groot is als een Tesla Powerwall van 14 kWh. Je hebt 3 Redox-batterijen nodig om hetzelfde vermogen te halen als een lithiumbatterij. Bovendien zijn ze heel zwaar: een VoltStorage-batterij weegt 390 kilo, een Tesla Powerwall 114 kilo. Een even krachtige installatie van VoltStorage weegt dus meer dan een ton... Toch zal hun lage aankoopprijs, virtueel oneindige levensduur en veel kleinere ecologische impact best wel wat klanten met voldoende ruimte kunnen verleiden.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: VoltStorage.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Renault Symbioz : Captur XXL

Renault Symbioz : Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km