DE FIAT STILO.

  • Piette François
  • 20 juli 2001
De stap naar een nieuwe generatie voor de compacte middenklassers In het prestigieuze kader van het internationaal autosalon van Genève stelt Fiat in avantpremière de Stilo voor, een auto die de stap zet naar een nieuwe generatie in de categorie van de compacte middenklassers. Met de Stilo, het model dat het zwaartepunt van het Fiat gamma zal gaan vormen en de wagen waarin het merk zich het best herkent omdat hij meer dan ieder ander product zijn waarden en zijn nieuwe spirit vertolkt, eist Fiat opnieuw een hoofdrol op in dit segment. De naam De naam van de nieuwe wagen is vlot, is in alle talen makkelijk uit te spreken en heeft een onmiskenbaar Italiaanse klank. Bovendien roept hij onmiddellijk een imago op van een modieus product, een trendsetter. De naam verwijst naar het concept "stijl": style in het Frans en het Engels, Stil in het Duits, estilo in het Spaans en het Portugees. Stijl wordt bovendien geassocieerd met emotie, en in dit geval met het beeld van een innemende, aangename, compacte, moderne, technologische wagen. Stilo is tenslotte geen zuiver abstracte naam omdat hij doet denken aan concrete voorwerpen zoals een vulpen of stijlvolle creaties, maar laat wel ruimte voor associaties met diverse definities zoals die van de verschillende versies van een hele familie auto's. Eén karakter, twee persoonlijkheden Om iedereen zijn Stilo te kunnen aanbieden, bestaan er van deze auto's twee modellen, een 3- en een 5 deurs, die onderling sterk verschillen: door hun stijl, hun temperament en zelfs hun afmetingen, de lengte, maar vooral ook de hoogte, een parameter die bepalend is voor de interieurruimte. Ook de rijhouding is specifiek voor elke versie, omdat de hoogte van het zitkussen ten opzichte van de weg (het H-punt) verschillend is. In de 3-deurs zit men lager, wat typisch is voor een wagen met een dynamische stijl en een levendig temperament. De 5-deurs heeft een hogere zithouding, met alle voordelen van dien voor de toegankelijkheid, de binnenruimte en het zicht op de weg. Tegen die achtergrond is het niet moeilijk te begrijpen waarom de twee wagens, hoewel ze tot dezelfde familie behoren, elk hun eigen kenmerken vertonen. Het karakter van de 3-deurs berust op individualisme, prestatiegerichtheid en rijplezier. De 5-deurs staat in het teken van het reiscomfort, de interieurruimte en het bijbehorende veiligheidsgevoel, de veelzijdigheid en de rationaliteit. Dat laatste aspect komt tot uitdrukking in totale gebruikskosten die tot de voordeligste behoren, niet alleen van dit segment maar van de volledige markt. De Fiat Stilo onderscheidt zich bijgevolg meteen al als een auto die tegemoetkomt aan alle eisen van de klanten in dit segment. Het nieuwe 5-deurs model is een erg aanlokkelijke keuze, ook voor klanten die lonken naar het deelsegment van de monovolumes, dat recent met nieuwe producten overspoeld werd. Aan de klassieke formule voegt de Fiat Stilo namelijk de typische voordelen van de monovolume toe: in- en uitstappen is makkelijk, het interieur biedt veel ruimte en de bestuurder heeft vanuit zijn hoge zetel een beter zicht op de weg. Dankzij een kantelbare voorzetel en twee achterzetels die onafhankelijk verschoven en versteld kunnen worden, kan het interieur bovendien aangepast worden aan de behoeften van het moment. Twee wagens dus, een 3- en een 5-deurs, maar één enkel model voor wat de productinhoud betreft. De veiligheidsvoorzieningen en uitrustingskenmerken geven niet alleen de concurrenten in dit segment het nakijken, maar dikwijls ook de modellen uit de hogere categorieën. Afmetingen en motoren De Fiat Stilo 5-deurs is 4,25 meter lang, 1,76 m breed, en 1,51 m hoog. Hij heeft een wielbasis van 2,60 meter. De Fiat Stilo 3-deurs behoudt dezelfde breedte en wielbasis, maar is 4,18 meter lang en 1,46 m hoog. Beide modellen zijn verkrijgbaar met vier benzinemoten en twee turbodiesels van het "common rail" type.
Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km