Audi
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Zijn grote debuut is in Genève, maar vanaf deze zomer is de vijfde generatie Clio op onze wegen te zien. In afwachting daarvan zijn dit zeven interessante cijfers.
Het aantal exemplaren dat Renault al van de Clio bouwde sinds de eerste generatie in 1990. Dat maakt van de Clio wereldwijd het meest verkochte model uit de Renault-groep.
Esthetisch blijft de nieuwe Clio trouw aan zijn voorganger. Die vierde generatie verkocht sinds 2012 trouwens elk jaar meer dan het jaar ervoor. In 2018 zette hij dus zijn beste resultaat neer, ondanks zijn leeftijd. De afmetingen blijven daarom ongeveer identiek: de nieuwe Clio is 12 millimeter korter dan zijn voorganger.
Ondanks de haast ongewijzigde afmetingen gaat de koffer erop vooruit: 391 liter, tegenover 300 liter in zijn voorganger. Het Bose-audiosysteem is voortaan volledig geïntegreerd en neemt dus geen kofferruimte meer weg. Die verkleinde voordien het koffervolume tot amper 230 liter.
Vaarwel klassieke tellers: de nieuwe Clio heeft een digitaal instrumentenpaneel. In de topversie is dat scherm maar liefst 10 duim groot. Daardoor kan het ook navigatie weergeven. Het infotainmentscherm is op zijn beurt 9,3 duim groot.
Renault biedt zeven combinaties tussen motor en versnellingsbak aan. Als benzine zijn er vermogens van 75, 100 en 130 pk; als diesel gaat het om 85 en 115 pk.
De Peugeot 208 gaat dan wel volledig elektrisch, deze Renault doet het liever hybride. Het is nog wel wachten tot 2020 op de E-Tech, maar die combineert een 1.6 benzine met twee elektromotoren en een batterij van 1,2 kWh. Volgens Renault kun je daardoor in de stad voor meer dan 80 procent van de tijd volledig elektrisch rijden.
De vorige generatie kreeg kritiek op zijn “lowcost”-uitstraling van zijn interieur. Dat wil de Clio nu beter doen. Er zijn vijf personalisatiemogelijkheden voor de middenconsole, het dashboard, de deurpanelen, het stuur en de armsteunen. Elf koetswerkkleuren en drie personalisatiepacks geven de buitenkant een eigen tintje.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!