De Opel Astra Silhouet, 2 sec in Spa.

  • Piette François
  • 06 juli 2001
Vincent Radermecker: “de Opel Astra Silhouet zal in Francorchamps twee seconden per ronde sneller zijn…” “Toen ik op het circuit van Magny-Cours kennismaakte met de Opel Astra Silhouet, raakte ik onmiddellijk in de ban van de auto. Mijn eerste indruk werd bevestigd tijdens de demonstratierit in Zolder. En na de races in Francorchamps en Chimay was ik helemaal overtuigd: dit is de perfecte formule voor een nationaal kampioenschap. Ik beschik met de Opel Astra Silhouet over zeer goede troeven om die Belgische titel te pakken!” Vincent Radermecker is de enige Belgische autoracer die een empirische vergelijking kan maken tussen een Supertoerwagen, een Superproductie en een Silhouet, want in alledrie de categorieën reed hij met topmaterieel. “Iedere categorie heeft haar voor- en nadelen,” zegt hij. “Maar de Silhouet biedt het beste compromis tussen spektakel voor het publiek, rijplezier voor de coureur en het budget dat de invoerders moeten inbrengen. Dankzij het specifieke reglement van de Silhouet-discipline kan een invoerder in de autosport stappen met een zeer reële kans op winst, zonder de waanzinnige bedragen te investeren die nodig zijn om met een Supertoerwagen te rijden. Wat de Superproductie betreft moeten we durven toegeven dat het niet zo’n opwindende discipline is voor het publiek.” Vincent Radermecker, die in eenzitters werd grootgebracht, vindt achter het stuur van de Astra Silhouet diezelfde sensaties terug als destijds in de Opel Lotus of de Formule 3. “Deze auto is echt leuk om besturen, maar moeilijk onder controle te houden als men tot de limiet gaat. Trouwens, bij M.I. zijn we allemaal al minstens één keer om onze as gegaan. De motor en versnellingsbak zitten zeer laag in het buizenchassis, de ophanging bestaat uit driehoeken en het stuur is zeer gevoelig. Dat samen geeft hetzelfde gevoel als in een klein prototype, weliswaar aangedreven door een zescilinder van drie liter, wat niet niks is. En pas nu beginnen we met de specifieke ontwikkeling van de Opel.” Tot nu reden de Astra’s altijd in een soort standaardconfiguratie zoals die samen met de ingenieurs van SNBE Snobeck, op basis van de bevindingen van verleden seizoen, werd uitgedokterd. “We behielden inderdaad die set-up en sleutelden in Chimay alleen maar aan de schokdempers, om sneller over de boordstenen te kunnen. Daar verloor de Opel wat tijd in vergelijking met de Supertoerwagens. Die gaan inderdaad vlotter over de "kerbs", ze gaan even van de grond en komen een paar meter verder zachtjes neer, terwijl de Silhouet veel brutaler reageert. Voorafgaand aan de Frans-Belgische meeting van 7 en 8 juli staat een testsessie op het programma. Hierbij zullen verscheidene technische oplossingen op hun doeltreffendheid geëvalueerd worden. Normaal gezien moet het mogelijk zijn om de Astra op die manier nog flink te laten evolueren, om onze 2’33” gereden tijdens de Spa Belpro te verscherpen. Ik ben er inderdaad van overtuigd dat we onder de 2’31” kunnen komen. Dat is ook de voorspelling van Luc Marchetti, de ingenieur die door SNBE werd gedelegeerd om mijn auto op te volgen.” De Franse ingenieur kijkt om heel persoonlijke redenen trouwens met ongeduld uit naar de interland. Vincent vertelt waarom: “normaal gezien debuteert in Francorchamps de Opel Astra 2001 die Marcel Tarrès onlangs heeft gekocht. Yvan Müller neemt plaats achter het stuur van deze auto. Luc is echter tijdens de ijsraces van het winterseizoen de ingenieur van Yvan. Die twee willen elkaar dus kost wat kost kloppen. Voor mij een bijkomende reden om tot het uiterste te gaan. Ik verwacht trouwens dat het zeer spannend wordt, want de kanshebbers voor de overwinning zijn talrijk. Zelf ik ben vol vertrouwen, want net zoals de andere Belgen ken ik het circuit als m’n broekzak en tevens beschik ik met de Opel over een zeer doeltreffende machine. Kijk maar naar mijn eerste resultaten en de tijden die de auto onlangs in Dijon draaide met Alain Cudini: de Astra 2001 is sneller dan z’n rechtstreekse concurrenten. Begin juli zal "Vince the Rad" zoals de Engelsen hem noemen, wellicht alleen het stuur van de Opel met het nummer 11 nemen. Bert Longin, zijn vaste teamgenoot, rijdt dat weekend inderdaad een GT-race in Nederland. Alleen met een helikopter zou hij tijdig in Francorchamps raken. “Maar misschien is het beter dat ik in deze specifieke meeting alleen kan rijden,” vindt Vincent. “De races zijn zeer kort en de concurrentie zal sterker zijn dan in de voorbije meetings, zodat het team ondergeschikt is. Anderzijds betekent dit wel dat ik de enige ben die punten kan pakken voor het kampioenschap, zodat ik in het klassement wellicht voorsprong zal nemen op Bert. Dat vind ik jammer, want onze samenwerking verloopt vlekkeloos. Het klikte meteen tussen ons.”

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km