Polestar
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
Dit is de definitieve versie van de nieuwe Detroit Electric. Zegt die naam jou helemaal niets? Geen probleem, we brengen je graag op de hoogte. De vorm doet je misschien denken aan een Britse sportwagen …
Na 76 jaar afwezigheid keert het bedrijf Detroit Electric terug met deze elektrische roadster op basis van de Lotus Elise. Het doet denken aan de Tesla Roadster, eveneens een elektrische Amerikaan die deze basis gebruikte. De nieuwe sportwagen heet SP:01 en wordt de snelste elektrische open tweezitter van de wereld.
Standaard wordt de SP:01 geleverd met een elektromotor van 285 pk, een koetswerk met panelen in koolstofvezel en (vreemd genoeg) een handgeschakelde versnellingsbak. In optie is een automaat met één of twee versnellingen (sic) leverbaar. Detroit Electric belooft topprestaties, zoals 0 tot 100 km/u in 3,9 seconden en een topsnelheid van 249 km/u.
Tegenover de eerste prototypes kreeg het standaardmodel enkele stijlverbeteringen, vooral aan de achterkant met een zacht glooiend dak. Op verzoek wordt jouw exemplaar gespierder dankzij een hele batterij onderdelen zoals een diffuser, een spoiler en accenten in koolstofvezel.
De batterijen zijn van het type lithium-polymeer en maken een ongebruikelijke autonomie van bijna 300 km mogelijk. Al moet dat cijfer nog bevestigd worden … De oplaadtijd is opmerkelijk kort: 4 uur en 20 minuten.
De productie start binnenkort en blijft niet beperkt tot de thuismarkt. Detroit Electric wil ook auto’s verkopen in Azië en Europa. Aanvankelijk werd een prijs rond 100.000 euro aangekondigd, het valt nog af te wachten hoeveel het uiteindelijk wordt.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.