Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De vereniging van Europese autoconstructeurs ACEA heeft een reeks interessante statistieken gepubliceerd. Daaruit leren we onder meer de gemiddelde leeftijd van het wagenpark in elk land van de Europese Unie. Niet geheel verrassend blijkt dat landen in Oost-Europa een veel ouder wagenpark hebben dan staten in het westen van het continent.
Austria 🇦🇹 has the youngest 👶 passenger #car fleet 🚘, but what about the other EU countries?
— ACEA (@ACEA_eu) August 14, 2020
👇 Infographic: average age of the 🇪🇺 motor vehicle #fleet. pic.twitter.com/4SvdHs15gf
Het land dat alle records klopt is Litouwen, waar een auto gemiddeld… 16,9 jaar oud is. Het wordt gevolgd door Estland (16,7 jaar) en Roemenië (16,3 jaar). Aan de andere kant van het klassement, waar men dus met de meest recente auto’s rijdt, vinden we Luxemburg op kop. Een auto is daar gemiddeld 6,4 jaar oud. Het wordt gevolgd door Oostenrijk (8,2 jaar), Ierland (8,4 jaar), België (9 jaar) en Frankrijk (ook 9 jaar). Autoland Duitsland komt daar net achter met 9,5 jaar.
Top 5 European countries with the most 🚗 #automobile factories 🏭
— ACEA (@ACEA_eu) August 6, 2020
1️⃣ Germany 🇩🇪 = 42
2️⃣ France 🇫🇷 = 31
3️⃣ United Kingdom 🇬🇧 = 30
4️⃣ Italy 🇮🇹 = 23
5️⃣ Spain 🇪🇸 = 17 pic.twitter.com/Uy1Llc8Jbr
Een ander gegeven dat we uit de statistieken kunnen afleiden is het aantal autofabrieken per land. Het zal niemand verrassen dat Duitsland lijsttrekker is met niet minder dan 42 fabrieken op zijn grondgebied. Het wordt gevolgd door Frankrijk (31), het Verenigd Koninkrijk (30 fabrieken), Italië (23 fabrieken) en Spanje (17 fabrieken).
Tot slot keek de ACEA ook naar de CO2-uitstoot van het wagenpark van elk land. Noorwegen, dat al jarenlang met grote subsidies heel sterk inzet op puur elektrische voertuigen, bezet de eerste plaats, met een gemiddelde uitstoot van 59,9 g CO2/km. De slechtste leerling van de klas op dit vlak is Bulgarije, met 137,6 g/km.Bulgaria 🇧🇬 has the highest average 💨 #CO2 emissions from new passenger #cars 🚗 in the EU, but what about the other European countries? 🤔 pic.twitter.com/SpYpBBz5a8
— ACEA (@ACEA_eu) August 17, 2020
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...