Dit merk verkoopt de eerste zelfrijdende auto ter wereld

En neen, het is niet Tesla…
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 08 maart 2021
  • Sector

In Japan lanceert Honda zijn nieuwe topberline Legend met ‘Honda Sensing Elite’, waardoor de wagen op de snelweg volledig autonoom kan rijden. Dat betekent dat het systeem onder bepaalde voorwaarden de bestuurder toestemming kan geven om niet langer op de weg te letten en in de plaats daarvan bijvoorbeeld naar een film te kijken op het centrale scherm. De auto houdt zelf het midden van de rijstrook aan en houdt afstand van voorliggers. Wanneer het systeem denkt dat inhalen opportuun is, vraagt het toestemming aan de bestuurder, die dan gewon even de richtingaanwijzer moet aantikken. Daarna voert Sensing Elite het inhaalmaneuver zelfstandig uit.

En Tesla dan?

Hoe, maar had Tesla eind 2020 niet al zijn eigen zelfrijdende software op de markt gebracht? Ja en neen. Allereerst werkt Tesla’s zelfgedoopte “Full Self Driving” enkel in een beperkt aantal auto’s (weliswaar van gewone klanten), die worden gebruikt als testcase. Bovendien moet bij Tesla de bestuurder wel constant aandachtig blijven en bereid zijn om in te grijpen. Daar maakt Honda het verschil: met Sensing Elite mag de persoon aan het stuur zich met iets anders bezig houden. Audi had bij de lancering van de A8 iets gelijkaardig beloofd, maar dan enkel in files bij snelheden van tot 60 km/u, maar heeft uiteindelijk de handdoek in de ring moeten gooien. Wat Tesla dan weer wel beter doet dan Honda, is dat het Full Self Driving overal werkt, dus ook in de stad en op kleine wegeltjes, terwijl het Japanse systeem enkel op de snelweg actief is. Maar dat maakt de krachttoer van Honda er niet minder indrukwekkend op. Komt Sensing Elite binnenkort ook naar Europa? Neen: hoe graag Honda ook zou willen, de Europese wetgeving laat dit soort zelfrijdende technologie zonder menselijke supervisie vandaag gewoon niet toe.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km