Audi
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
De aanleiding voor het onderzoek was een studie die in april 2019 werd gepubliceerd door het Duitse IFO Institute, een economische denktank. Die studie claimde dat een dieselwagen veel beter was voor het milieu dan een elektrische auto en kreeg bijzonder veel aandacht in de wereldwijde pers omdat het IFO Institute een zeer degelijke reputatie heeft. De studie werd vrij snel door fact-checkers onderuit gehaald omdat ze gebaseerd zou zijn op verkeerde aannames en voorbijgestreefde data, maar vandaag is voor het eerst een echte, universitaire studie gepubliceerd naar de betrouwbaarheid van het IFO-rapport.
De nieuwe studie is het werk van Auke Hoekstra en professor Maarten Steinbuch van de universiteit van Eindhoven en ze is vernietigend voor het werk van IFO. Het Duitse instituut zit er voor zo goed als alle relevante cijfers voor haar studie volledig naast. Een paar voorbeelden: volgens het IFO moet een lithium-ionbatterij na 150.000 kilometer op de schroothoop. De universiteit van Eindhoven toonde na een jaar studiewerk aan dat een EV-batterij minstens 250.000 kilometer meegaat en dat veel accu’s na 500.000 kilometer nog steeds in topvorm verkeren. Ook de CO2-uitstoot bij de productie van de batterijen zou in het IFO-onderzoek zwaar overdreven zijn. Volgens de Duitsers wordt 175 g CO2/km uitgestoten voor elke kWh opslagcapaciteit van een batterij, terwijl uit de Nederlandse berekeningen blijkt dat ruwweg 75 g CO2/kWh correcter is, met in het slechtste geval 100 g CO2/kWh en in het beste geval 40 gram. Tot slot heeft het IFO zich voor de berekening van de CO2-uitstoot van auto’s met een verbrandingsmotor gebaseerd op de voorbijgestreefde NEDC-meetwaarden, die veel te optimistisch zijn, en is bovendien geen rekening gehouden met de CO2-uitstoot bij de productie van fossiele brandstoffen.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.