Elektrische auto wordt altijd maar schoner

Een Nederlandse universiteit heeft een grondige studie gedaan naar de ecologische impact van elektrische auto’s. Die blijkt veel lager dan aangenomen.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 02 september 2020
  • Elektrisch

De aanleiding voor het onderzoek was een studie die in april 2019 werd gepubliceerd door het Duitse IFO Institute, een economische denktank. Die studie claimde dat een dieselwagen veel beter was voor het milieu dan een elektrische auto en kreeg bijzonder veel aandacht in de wereldwijde pers omdat het IFO Institute een zeer degelijke reputatie heeft. De studie werd vrij snel door fact-checkers onderuit gehaald omdat ze gebaseerd zou zijn op verkeerde aannames en voorbijgestreefde data, maar vandaag is voor het eerst een echte, universitaire studie gepubliceerd naar de betrouwbaarheid van het IFO-rapport.

Verrassend

De nieuwe studie is het werk van Auke Hoekstra en professor Maarten Steinbuch van de universiteit van Eindhoven en ze is vernietigend voor het werk van IFO. Het Duitse instituut zit er voor zo goed als alle relevante cijfers voor haar studie volledig naast. Een paar voorbeelden: volgens het IFO moet een lithium-ionbatterij na 150.000 kilometer op de schroothoop. De universiteit van Eindhoven toonde na een jaar studiewerk aan dat een EV-batterij minstens 250.000 kilometer meegaat en dat veel accu’s na 500.000 kilometer nog steeds in topvorm verkeren. Ook de CO2-uitstoot bij de productie van de batterijen zou in het IFO-onderzoek zwaar overdreven zijn. Volgens de Duitsers wordt 175 g CO2/km uitgestoten voor elke kWh opslagcapaciteit van een batterij, terwijl uit de Nederlandse berekeningen blijkt dat ruwweg 75 g CO2/kWh correcter is, met in het slechtste geval 100 g CO2/kWh en in het beste geval 40 gram. Tot slot heeft het IFO zich voor de berekening van de CO2-uitstoot van auto’s met een verbrandingsmotor gebaseerd op de voorbijgestreefde NEDC-meetwaarden, die veel te optimistisch zijn, en is bovendien geen rekening gehouden met de CO2-uitstoot bij de productie van fossiele brandstoffen.

Vergelijkingen

De universiteit heeft twee EV’s vergeleken met twee auto’s met verbrandingsmotor: het plaatste de hybride Toyota Prius tegenover de Volkswagen eGolf en de Mercedes C220d tegenover de Tesla Model 3. Uit de studie van de Nederlanders blijkt dat de eGolf na slechts 28.000 kilometer een kleinere klimaatimpact heeft dan een Toyota Prius, terwijl de Tesla Model 3 na 30.000 kilometer de diesel-Mercedes inhaalt. De Tesla zou over zijn gehele levensduur liefst 65 procent minder CO2-uitstoot veroorzaken dan de Mercedes. Wie de studie graag zelf wil nalezen, kan dat via deze link.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km