Europese auto-industrie verdeeld over CO2-quota

De Fransen en Italianen willen de coronacrisis aangrijpen om de Europese CO2-quota uit te stellen, de Duitsers willen ze doorzetten.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 31 maart 2020
  • Sector

Vorige week vroeg de belangenvereniging van Europese autoconstructeurs ACEA aan de Europese Commissie om de deadline voor het behalen van de lagere gemiddelde CO2-uitstoot op te schuiven of om de CO2-normen zelfs te versoepelen. De ACEA werd daarbij gesteund door andere verenigingen die toeleveranciers en bandenconstructeurs vertegenwoordigen. De drijvende krachten achter het initiatief zijn FCA (Fiat Chrysler Automobiles), niet toevallig een groep die het heel lastig heeft om de Europese doelstellingen te halen en waarvan CEO Mike Manley ook voorzitter is van ACEA, en PSA (Citroën, DS, Opel en Peugeot), dat graag in 2021 zou willen fusioneren met FCA.

Duitse ‘nein’

Binnen de ACEA krijgt Manley echter ook tegenstand, en niet van de minste: de VDA, de machtige belangenvereniging van de Duitse auto-industrie, ziet de vertragingen niet zitten. In tegenstelling tot bijvoorbeeld FCA, dat heel lang heeft geaarzeld om iets aan zijn CO2-uitstoot te doen en daardoor naar verwachting een boete van 2,4 miljard euro zal moeten betalen, hebben de Duitsers heel zwaar geïnvesteerd in technologie om de quota te behalen of toch in elk geval zo dicht mogelijk te benaderen. “De wetgeving voor de gemiddelde CO2-uitstoot in de EU is ingevoerd. Voor de Volkswagen-groep is de huidige wettelijke situatie beslissend. We blijven onze inspanningen doorzetten om de doelstellingen voor 2020 en daarna te behalen,” zo vatte een woordvoerder van de VW-groep het samen. Ook Transport & Environment, een NGO gespecialiseerd in de studie van uitstoot door de autosector, wil dat de CO2-doelstellingen overeind blijven: “Auto’s zijn verantwoordelijk voor 14 procent van de broeikasgasuitstoot van Europa en 70 procent van de uitstoot van alle wegtransport. […] De Europese CO2-regels zijn de eerste betekenisvolle doelstelling na jaren van oplopende CO2-uitstoot en te weinig elektrische modellen op de markt”. Transport & Environment en de Duitse auto-industrie, bien étonnés de se trouver ensemble

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km