Alles wat je moet weten over het F1-seizoen van 2024

Oude circuits die terugkeren, nieuwe namen voor sommige teams, piloten die klaarstaan om te vertrekken en bijzondere designevoluties: dit is alles wat je moet weten over het F1-seizoen van 2024, dat dit weekend aftrapt in Bahrein!

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 27 februari 2024
  • Divers

Afgelopen week hebben alle tien F1-teams hun apparatuur van onder het stof kunnen halen en hun nieuwe bolides kunnen loslaten in Bahrein tijdens de testweek, als voorbereiding op de eerste race dit weekend en voor de rest van het seizoen. Maar de koningsklasse van de autosport heeft niet bepaald stilgezeten deze winter, waardoor we ons weer mogen opmaken voor een seizoen vol intrige en spanning. Dit is wat je moet weten voor je je televisie aanzet op... zaterdag!

Drukste seizoen ooit

Inderdaad, op zaterdag, want de eerste twee races in Bahrein en Saudi-Arabië beginnen een dag eerder dan normaal om rekening te houden met de ramadan, die op zondag 10 maart van start gaat. Maar dat is niet het enige unieke aan de kalender voor dit jaar, want het wordt het drukste F1-seizoen aller tijden, met maar liefst 24 GP’s op de planning! China maakt namelijk voor het eerst sinds Covid-19 zijn comeback in april, net na de GP van Japan, die naar voren is geschoven om beter weer en minder grote afstanden tussen de races te verkrijgen. Het seizoen sluit pas af op 8 december in Abu Dhabi.

Nieuwe namen

De teams zijn over het algemeen hetzelfde gebleven, maar we zien wel een paar nieuwe namen (en daarmee ook nieuwe kleuren) op de startgrid verschijnen. Alfa Romeo heeft zijn sponsordeal met Sauber beëindigd, waardoor het team nu als het felgroene ‘Stake F1 Team Kick Sauber’ door het leven gaat – maar wij zullen gewoon ‘Sauber’ zeggen tot in 2026, wanneer Audi de touwtjes overneemt. AlphaTauri koos dan weer voor ‘Visa Cash App RB F1 Team’, of kortweg ‘RB’, wat helemaal niet verwarrend zal worden met zusterteam Red Bull...

Nieuwe bazen

Bij de piloten verandert er niets dit jaar: iedereen die 2023 afsloot als F1-piloot, mag zich ook zo noemen in 2024. Vergeleken met het begin van 2023 is er natuurlijk wel verschil, want Daniel Ricciardo is nu fulltime aan de slag bij RB. Bij de teambazen veranderde er wel het een en ander: Günther Steiner is weg bij Haas vanwege onenigheid met eigenaar Gene Haas, Laurent Mekies begint als nieuwe leider van RB, Otmar Szafnauer mocht vertrekken bij Alpine, dat veel veranderingen aan het management heeft doorgevoerd, en ook de positie van Christian Horner als teambaas van Red Bull wordt bedreigd na beschuldigingen van ongepast gedrag. De resultaten van dat onderzoek worden nog deze week verwacht.

Verstappen opnieuw kampioen?

Afgelopen week konden de teams dus voor het eerst hun nieuwe bolides loslaten op het circuit. En opnieuw lijkt Red Bull weer het sterkste team, wat na de dominantie van de afgelopen twee seizoenen en de stabiele regels niet mag verrassen. Toch is Verstappen zijn auto grondig veranderd ten opzichte van vorig jaar, met een design dat inspiratie gehaald lijkt te hebben bij de (gefaalde) ‘zeropods’ van Mercedes. Andere teams die sterk lijken te staan: McLaren, RB en Sauber, al is Ferrari waarschijnlijk de enige die in het begin zal kunnen meestrijden voor overwinningen.

Presteren voor 2025

Het grootste nieuws van de winterstop kwam echter van Lewis Hamilton, die ervoor heeft gekozen naar Ferrari te vertrekken na dit seizoen. Er zijn heel wat piloten die zullen azen op het tweede zitje bij het topteam, maar niet enkel bij Mercedes zal er een vacature zijn na 2024. Maar liefst 12 van de 20 piloten hun contract loopt af aan het einde van het jaar, inclusief dat van Sergio Pérez, die zich opnieuw zal moeten bewijzen om bij het huidige topteam te blijven. We zijn benieuwd wat voor vuurwerk deze stoelendans zal opleveren...

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km