F1 Saudi-Arabië GP 2024: 5 dingen die we hebben geleerd

Er was veel te zien tijdens de Grote Prijs van Saudi-Arabië, maar niet aan de top van het klassement. Maken we ons opnieuw op voor een dominant jaar voor Red Bull en Max Verstappen?

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 11 maart 2024
  • Divers

1. 100ste podium voor Max

Laten we meteen met de deur in huis vallen: spannend was deze race niet, toch niet als het om de winnaar ging. Max Verstappen (Red Bull) vertrok vanop polepositie, bleef aan de leiding en kwam 50 ronden later als eerste over de finishlijn. Hij was zelfs zo weinig in beeld dat de regie speciaal nog even de top 3 op het scherm toverde om ons eraan te herinneren wie op het podium mocht verschijnen. Een 100ste podium voor Verstappen, trouwens, op een totaal van slechts 188 GP’s. Het voorspelt alleszins niet veel goeds voor de rest van het seizoen, dat weleens een herhaling zou kunnen worden van 2023...

2. Droomdebuut voor Bearman

Waar wij meer in opgingen, is het debuut van de 18-jarige Ollie Bearman bij Ferrari. Hij mocht Carlos Sainz Jr. vervangen, die uitviel wegens een appendicitis, en moest op vrijdag op snelheid komen met slechts één uur voorbereiding voor de kwalificaties. Leclerc evenaren was dus een onmogelijke taak, maar de jonge Brit bleef uit de muur en wist uiteindelijk als zevende te finishen in de race, waarvoor hij zes puntjes verzamelde. Een indrukwekkende prestatie, waarmee hij zijn F1-toekomst verzilverd lijkt te hebben. Maar dat is niet altijd een zegen, vraag maar aan Nyck De Vries...

3. Drama voor Stroll 

Wie niet uit de muur wist te blijven, is Lance Stroll (Aston Martin), die bij zijn allereerste rondje in FP1 al de muur raakte met schade aan de ophanging als gevolg. Erger nog: tijdens de race gebeurde het nog een keer, met een harde klapper in de stootkussens als dieptepunt van een al vrij matig weekend. Grappig genoeg kreeg Stroll nog de vraag of hij de auto terug kon brengen naar de pits... euh, niet dus!

4. Het momentum is weg voor Ricciardo

Leek Daniel Ricciardo (RB) aan het einde van vorig seizoen nog op dreef om in 2025 terug te mogen keren naar Red Bull, dan lijkt het momentum er nu weer uit. Vorig weekend waren er teamorders nodig om voorbij teamgenoot Tsunoda te komen, dit weekend kwam hij zelfs niet in de buurt. Als klap op de vuurpijl spinde de goedlachse Australiër nog eens in de eindfase van de race. Laten we hopen dat het tij zich keert tegen de volgende race in Melbourne, een thuismatch voor Ricciardo.

5. Magnussen strafmagneet

De spanning was ver te zoeken aan de top, maar in het middenveld zat iedereen wat dichter op elkaar. Meer bepaald achter Kevin Magnussen, die zijn Haas op de 12e positie parkeerde en vervolgens niemand meer doorliet, ondanks de 20 seconden straftijd die hij had opgelopen na een botsing met Albon (Williams) en een illegaal inhaalmanoeuvre op Tsunoda. Belangrijker was echter dat hij zijn teamgenoot Hülkenberg kon beschermen, die uiteindelijk als 10e over de finishlijn reed en daarmee een o-zo-belangrijk puntje kon sprokkelen voor Haas. 

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km