Fiat Panda: nieuwe stadslegende

  • Piette François
  • 30 augustus 2011

De Fiat Panda vestigde zijn naam niet met een bovennatuurlijke schoonheid of buitengewone prestaties. De verkoopcijfers spreken nochtans voor zich: sinds de start 31 jaar geleden werden maar liefst 6,5 miljoen stuks verkocht. De nieuwe generatie blijft praktisch, maar het koetswerk straalt nu meer uit dan alleen functionaliteit.

Stadsmus groeit

Voor een stadswagen zijn extra centimeters slecht nieuws. Toch blijft de Panda een compacte auto, met een lengte van 3,65 meter, een breedte van 1,64 meter en een hoogte van 1,55 meter. Aan zijn stijl herken je de Panda onmiddellijk. De proporties zijn niet echt veranderd en het centrale deel van de auto lijkt zeer sterk op het vorige model. De voor- en achterkant veranderen wel grondig.

In het land waarin Modigliani en Donatello geboren werden, lopen er zeker genoeg creatieve talenten rond, maar de nieuwe Panda als een modern kunstwerk beschouwen, is toch een brug te ver. Schattig, met een leuk gezichtje en helemaal mee met zijn tijd: zo kunnen we de nieuwe Panda wel omschrijven.

Door de verschillende motoren, de kleuren van het koetswerk en het interieur en de keuze van de velgen, staan er maar liefst 600 verschillende versies van de Panda in de catalogus.

Hoekig

Verrassend is de stijl van het interieur. Rechte lijnen zijn blijkbaar in de mode bij Fiat, want we zien geen rondingen meer. Zelfs het stuurwiel (nu ja, niet helemaal), de tellers en de pookknop zijn hoekig van vorm. En dan hebben we het nog niet over de hoofdsteunen of de bedieningsknoppen.

Onder de motorkap

Zoals Fiat al had aangekondigd, krijgt de nieuwe Panda de kleine tweecilinder TwinAir-benzinemotor uit de Fiat 500. De Panda neemt niet alleen de turboversie met 85 pk over, maar vervolledigt het gamma met een atmosferische versie (65 pk). Ook de aloude 1.2 Fire, die wellicht nog de val van Pompeii heeft meegemaakt, is op post. Hij werd wel aangepast en levert hier 69 pk.

Uiteraard is er ook een diesel in de nieuwe Panda, de 1.3 MultiJet met 75 pk. Minder belangrijk voor onze markt zijn de versies met lpg en aardgas.

Remt helemaal zelf

De Up! is niet meer de enige auto in deze klasse die een automatisch remsysteem aanbiedt. Ook de Panda kan het, bij snelheden tot 30 km/u. De overige uitrusting bestaat onder meer uit een navigatiesysteem Blue&Me TomTom Live, een geluidsinstallatie (cd en mp3), een doorschijnend elektrisch dak (Skydome) en de gerobotiseerde Dualogic-bak in combinatie met de TwinAir-tweecilinder. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Fiat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km