Ferrari
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
De Fiat Panda vestigde zijn naam niet met een bovennatuurlijke schoonheid of buitengewone prestaties. De verkoopcijfers spreken nochtans voor zich: sinds de start 31 jaar geleden werden maar liefst 6,5 miljoen stuks verkocht. De nieuwe generatie blijft praktisch, maar het koetswerk straalt nu meer uit dan alleen functionaliteit.
Voor een stadswagen zijn extra centimeters slecht nieuws. Toch blijft de Panda een compacte auto, met een lengte van 3,65 meter, een breedte van 1,64 meter en een hoogte van 1,55 meter. Aan zijn stijl herken je de Panda onmiddellijk. De proporties zijn niet echt veranderd en het centrale deel van de auto lijkt zeer sterk op het vorige model. De voor- en achterkant veranderen wel grondig.
In het land waarin Modigliani en Donatello geboren werden, lopen er zeker genoeg creatieve talenten rond, maar de nieuwe Panda als een modern kunstwerk beschouwen, is toch een brug te ver. Schattig, met een leuk gezichtje en helemaal mee met zijn tijd: zo kunnen we de nieuwe Panda wel omschrijven.
Door de verschillende motoren, de kleuren van het koetswerk en het interieur en de keuze van de velgen, staan er maar liefst 600 verschillende versies van de Panda in de catalogus.
Verrassend is de stijl van het interieur. Rechte lijnen zijn blijkbaar in de mode bij Fiat, want we zien geen rondingen meer. Zelfs het stuurwiel (nu ja, niet helemaal), de tellers en de pookknop zijn hoekig van vorm. En dan hebben we het nog niet over de hoofdsteunen of de bedieningsknoppen.
Zoals Fiat al had aangekondigd, krijgt de nieuwe Panda de kleine tweecilinder TwinAir-benzinemotor uit de Fiat 500. De Panda neemt niet alleen de turboversie met 85 pk over, maar vervolledigt het gamma met een atmosferische versie (65 pk). Ook de aloude 1.2 Fire, die wellicht nog de val van Pompeii heeft meegemaakt, is op post. Hij werd wel aangepast en levert hier 69 pk.
Uiteraard is er ook een diesel in de nieuwe Panda, de 1.3 MultiJet met 75 pk. Minder belangrijk voor onze markt zijn de versies met lpg en aardgas.
De Up! is niet meer de enige auto in deze klasse die een automatisch remsysteem aanbiedt. Ook de Panda kan het, bij snelheden tot 30 km/u. De overige uitrusting bestaat onder meer uit een navigatiesysteem Blue&Me TomTom Live, een geluidsinstallatie (cd en mp3), een doorschijnend elektrisch dak (Skydome) en de gerobotiseerde Dualogic-bak in combinatie met de TwinAir-tweecilinder.
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!