Ford Focus RS krijgt geen opvolger meer

Alsof de lockdown nog niet deprimerend genoeg was, bereikt ons dit droeve nieuws: Ford zegt geen RS-versie meer te zullen maken van de huidige Focus, die in 2018 op de markt kwam.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 17 april 2020
  • Sector
We hebben het nieuws van de Franse website Caradisiac, dat begin deze maand met de mensen van Ford kon praten in het kader van de lancering van de nieuwe Kuga. Onze collega’s wisten de vertegenwoordigers van het merk met het blauwe ovaaltje te ontfutselen dat de vierde generatie van de Focus geen RS-versie meer krijgt. We weten al van in februari dat de toekomst van deze radicale variant aan een zijden draadje hangt, en dat het sowieso een plug-inhybride moest worden. Anders zou het voor Ford te moeilijk worden om de strenge Europese CO2-normen te halen. Tegelijk zit het merk midden in een gigantische besparingsronde, waarbij fabrieken worden gesloten en het gamma moet krimpen – zie ook de verdwijning van de Ka+. Die twee zaken zouden nu het lot hebben bezegeld van de Focus RS: na de eerste generatie (voorwielaandrijving, 215 pk), de tweede generatie (voorwielaandrijving, tot 350 pk) en de derde (vierwielaandrijving met ‘Driftmodus’ en 350 pk) is het dus gedaan met de charismatische snelle middenklasser. Als het een troost mag zijn: de huidige Focus is er wel als voorwielaangedreven ST met liefst 280 pk en zou later nog iets krachtiger kunnen worden. Maar zo oppermachtig als de RS zullen we dus niet meer zien…

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Source ©: Caradisiac.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km