Hyundai
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
Een legende herrijst. De naam Shelby keert terug bij Ford en wordt weer alle eer aangedaan: de Mustang Shelby respecteert de filosofie van de eerste GT350 (1965). Het gaat om een variant gericht op sportiviteit met een specifieke motor.
Onder het witte kleedje met twee nostalgische blauwe strepen van de nieuwe GT350 schuilt de ideale sportwagen voor het circuit, maar ook voor bochtige wegjes. De ophanging werd grondig herzien: de schokdemping werkt adaptief, diverse elementen werden verstevigd en lichter gemaakt en de remmen zijn erg sterk dankzij schijven die vooraan zelfs een diameter van bijna 400 mm hebben. Het differentieel met beperkte slip en de manuele zesbak maken van deze Mustang het perfecte speeltje voor liefhebbers van ouderwets driften.
Onder de motorkap vaart Ford tegen de stroom in. Terwijl de concurrentie het aantal cilinders vermindert en turbo’s toevoegt, verkiest Ford een klassieke atmosferische motor. Die onderging wel enkele aanpassingen om 500 paarden te leveren: de 5.2 V8 kreeg een ‘vlakke’ krukas, zoals de V8 van Ferrari, wat voor een andere ontstekingsvolgorde zorgt.
Die techniek zien we ook in wedstrijdmotoren. Deze motoren onderscheiden zich door een minder zacht karakter bij lage toerentallen en een wildere loopcultuur bij hoge toeren. Ook het geluid is typisch en lijkt meer op twee gekoppelde viercilinders dan op een gewone V8. De geluidsspecialisten van Ford verzekeren dat hij ‘typisch Amerikaans’ klinkt.
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!