Ford S-Max Concept: opvolging verzekerd

  • Piette François
  • 28 augustus 2013

Acht jaar geleden presenteerde Ford voor het eerst de S-Max. Dit was geen monovolume zoals alle andere, want hij verzorgde zijn bestuurder net zo goed als zijn passagiers, door hem een zeer verfijnd chassis voor te schotelen. Hij begint echter rimpels te vertonen, tijd dus om aan de opvolger te denken.

Nog niet voor meteen

Wanneer een constructeur een concept voorstelt dat dicht bij een seriemodel aanleunt, mogen we de commercialisatie meestal snel verwachten. Bij Ford moet je geduldig zijn: de toekomstige S-Max komt niet voor 2015. Toch lijkt dit prototype zo in productie te kunnen, afgezien van de voorruit die doorloopt in het volledige dak en de banden (bijna slicks).

Never change a winning team

Om de tevreden klanten op hun wenken te bedienen, volgt Ford drie kernwaarden bij de ontwikkeling van de toekomstige S-Max: een sportieve stijl, moduleerbaarheid en de laatste technologie. Qua design gooit hij de gewoontes van het huidige model trouwens niet helemaal om. Dit concept heeft een meer verfijnd design, minder gekunsteld maar toch even dynamisch. Ford definieert de auto als een SAV, een sports activity vehicle. We konden de auto al in het echt bekijken en kunnen bevestigen dat dit concept er lager en agressiever uitziet.

Het interieur is, zoals gebruikelijk bij een concept, zeer verzorgd afgewerkt met leder en inzetstukken uit koolstofvezel. De middelste zetel van de tweede rij is smaller dan de andere en klapt desgewenst helemaal weg in de vloer, waardoor een ‘gang’ naar de derde rij ontstaat. Inderdaad, de S-Max is nog altijd een zevenzitter, of eerder een 5+2.

SYNC

Het multimediasysteem werd verrijkt met bijkomende functies zoals een Dual View-scherm waarmee de bestuurder en de passagier verschillende informatie kunnen bekijken op hetzelfde moment. Er is ook internettoegang voor alle passagiers en een Spotify-functie voor een eindeloos muziekrepertoire via jouw smartphone.

Glucose controleren

Helemaal het einde zijn de zetels die jouw hartslag kunnen controleren en de hulpdiensten waarschuwen als ze iets abnormaals opmerken. Zelfs de suikerspiegel van diabeten wordt van nabij gevolgd.

Onder de kap

In dit concept lepelt Ford een nieuwe ecoBoost-benzinemotor. Het gaat om een benzineblok met een cilinderinhoud van 1,5 liter. Zijn precieze kenmerken werden nog niet onthuld.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer, François Piette. Source ©: Ford.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km