Geïrriteerd wanneer je partner rijdt? Dan ben je niet alleen

De helft van de Belgen krijgt opmerkingen van zijn partner over zijn rijgedrag. Een op acht wordt zelfs elke rit tot de orde geroepen. Dit zijn de voornaamste oorzaken van discussies in de auto.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 mei 2019

Vias Institute heeft de resultaten van een nieuwe studie gepubliceerd over de verhouding tussen partners wanneer een van de twee rijdt. Voor de enquête ondervroeg Vias 1.000 personen.

Volgens de enquête rijden 8 Belgische koppels op 10 (82%) minstens een keer per week samen in de auto. 1 koppel op 8 (12%) doet dat zelfs dagelijks. Bij 4 koppels op 10 (39%) rijdt de man het vaakst (tegenover amper 9% voor de vrouwen), bij bijna 2 koppels op 10 (18%) delen man en vrouw het stuur.

Elke rit

Vias zegt dat 38% van de Belgen af en toe een opmerking krijgen van hun partner, en 13% van hen dat overkomt op elk traject. Eveneens 13% krijgt nooit opmerkingen van hun partner op hun rijstijl.

Te snel… of niet snel genoeg

De grootste bron van ergernis: te snel rijden of niet snel genoeg rijden. Toch zijn er verschillen tussen mannen en vrouwen: mannen geraken meer geïrriteerd wanneer hun partner te traag rijdt (22%), terwijl vrouwen sneller boos worden wanneer hun partner te snel rijdt (30%). Een partner die teveel praat in de auto (vooral bij mannen een ergernis), een te agressieve rijstijl (een antwoord dat vooral vrouwen geven) en een partner die zijn gsm gebruikt achter het stuur (14% van de vrouwen stoort zich eraan, tegenover 6% van de mannen) zijn andere vaak aangehaalde antwoorden.

Veilig

De meeste Belgen voelen zich echter vooral veilig wanneer hun partner rijdt. 73% van de Belgen geeft een score van 8 op 10 aan zijn partner. Amper 6% geeft een score van 5 op 10 of minder.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Source ©: Vias.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km