Geflopt concept: Peugeot 2008 Hybrid Air, de hybride op lucht

Vijf jaar geleden toonde Peugeot deze 2008 Hybrid Air als conceptcar op het salon van Genève. Onder het klassieke koetswerk huisde een revolutionaire hybride aandrijflijn zonder batterij. Vanaf 2016 zou hij op de markt komen. Maar waar is hij vandaag?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 13 maart 2018

Conceptcars op autosalons zien er meestal nogal futuristisch uit. Dat was in 2013 niet het geval bij deze 2008 Hybrid Air. Het futuristische was de aandrijflijn: een hybride zonder batterijen.

Hydraulisch

Een hybride aandrijving betekent namelijk niet noodzakelijk een elektromotor. Officieel betekent “hybride” gewoon dat de aandrijving minstens twee verschillende energiebronnen gebruikt. In de praktijk gaat het inderdaad meestal om een elektromotor, gevoed door een batterij, die de klassieke verbrandingsmotor ondersteunt. PSA zag de oplossing hydraulisch, met technologie die “Hybrid Air” heette.

Energie recupereren

Op papier klonk het goed: een reservoir met perslucht bewaart via een pomp de energie die bij het remmen verloren gaat. Een hydraulische motor geeft de druk dan “gratis” terug  aan de verbrandingsmotor bij stevige acceleraties. Op die manier is er geen dure, grote en zware batterij nodig. Ideaal voor compacte auto’s dus.

Snelladen

Het persluchtreservoir bewaart niet zoveel energie als een batterij, maar wordt wel een stuk sneller gevuld. Volgens PSA ideaal in stadsverkeer, waar je vaak afremt en weer optrekt. De Fransen spraken zelfs van een 45% lager brandstofverbruik in de stad met behulp van de Hybrid Air-technologie.

Verleiden?

Waarom deze revolutionaire en relatief betaalbare technologie, die volgens PSA in 2016 op de markt moest komen, er vandaag nog steeds niet is? Omdat de Fransen ze in 2013 vooral wilden aanbieden aan… concurrenten. Ze wilden een andere constructeur doen zwichten voor de technologie die het samen met Bosch ontwikkelde. PSA kon zo de kosten delen, omdat het toen niet de middelen had om alles alleen te doen.

Mild hybrid

Bovendien klonk het allemaal veelbelovend in 2013, toen hybrides nog grote, dure batterijen nodig hadden. Intussen zijn er mild hybrids op de markt. Wat PSA met perslucht wilde doen, biedt Suzuki bijvoorbeeld vandaag aan met een batterij die amper groter is dan een smartphone en die zich onder de passagiersstoel bevindt. De batterij laadt snel op bij het remmen en geeft een extra duwtje bij het accelereren dankzij een stevigere alternator-starter.

Chinese hoop?

Dongfeng, PSA’s Chinese aandeelhouder, leek de technologie even te willen invoeren op de gigantische Chinese markt. Maar de premies die China toewijst voor “hernieuwbare” technologie waren alleen bedoeld voor elektrische modellen. En dus niet voor de Hybrid Air. Viel daarmee finaal het doek?

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km