Ferrari
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
Het vergt een flinke dosis optimisme om in volle oliecrisis een vlaggenschip op de markt te brengen dat enkel verkrijgbaar is met een dorstige V6. Dat is nochtans wat Peugeot in 1975 deed met de 604, een auto die de gevestigde Duitse berlines moest uitdagen. De constructeur hoopte met dit model de Franse (en zelfs Europese) ondernemer uit zijn gebruikelijke Mercedes en BMW te lokken.
In tegenstelling tot Citroën ging Peugeot niet op zoek naar technische originele vondsten. De 604 was een puur product van zijn tijd, met de motor voorin en achterwielaandrijving. Hij was echter wel goed afgesteld, vooral dan voor wat de ophanging betreft. Een traditie bij Peugeot, dat de 604 een onafhankelijk wielophanging schonk, net zoals vier schijfremmen en een (bekrachtigde) tandheugelbesturing. De V6 PRV was echter geen succes: hij was ruw, niet bijster soepel en dorstig, en bovendien ontwikkelde hij duidelijk minder vermogen dan Duitse motoren.
De 604 was wel een uitstekende kilometervreter. De pers loofde hem om zijn rijgedrag en hij wist onder meer de Franse president van destijds te verleiden: Valéry Giscard d’Estaing, die regelmatig de loftrompet stak over zijn kwaliteiten. Maar ondanks al zijn sterke punten wist de 604 niet te overtuigen: hij was te braaf en uiteindelijk zijn er iets meer dan 150.000 exemplaren van gemaakt… op 10 tijd.
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.