Goodyear studie : het rijgedrag van de Europese automobilisten op weg naar hun vakantiebestemming!

  • Wouters Bruno
  • 08 juni 2006
Monsterfiles, zieke passagiers, onrustwekkende rijstijl van sommige chauffeurs…de vakantiekriebels zijn meestal al te voelen alvorens de reizigers ter plaatse zijn. Buiten de tijd gerekend dat nodig is om op de vakantiebestemming te geraken, gemiddeld 7 uur in Europa, is de rit zelf een echte bron van stress. 57% van de reizigers laten weten dat ze verschillende uren in de file hebben vastgestaan. Een derde (35%) stellen vast dat ze geconfronteerd werden met roekeloze chauffeurs, ook heeft een derde van de ondervraagden (34%) te maken gehad met passagiers die reisziek waren. Dit zijn enkele gegevens van de RunOnFlat studie van Goodyear, een studie die de houding en rijgedrag van de Europese chauffeurs op de weg naar hun bestemming heeft bestudeerd. Verschillende bezigheden Voor de Fransen blijkt de trip redelijk lang te zijn, want 65% liet weten dat ze er meer dan 10 uur over gedaan hebben om hun eindbestemming te bereiken. Toch is dat beter dan de Duisters, die doen er soms langer dan 16 uur over. De Engelsen hebben op hun beurt blijkbaar wat moeilijkheden om de files te vermijden, want 71% laat weten dat ze al verschillende uren in de file hebben gestaan. Daar tegenover staan de Italianen, die hebben meer geluk, slechts 44% liet weten dat ze soms in de file staan. Een zomer onder druk De studie van Goodyear maakt ook duidelijk dat de trip naar de vakantiebestemming en echt plezier kan zijn, maar ook een regelrechte bron van stress. 27% van de ondervraagden vrezen voor een ruzie met de reisgenoten, 25% leven met de schrik dat hun vakantieplek niet gaat meevallen, tot slot zijn er 17% van de ondervraagden die vrezen dat ze ziek zouden kunnen worden. Minder dan 1 Europese automobilist op 2 kijkt zijn reservewiel na 63% van de Europese bestuurders kijken hun oliepijl na, 58% kijkt de druk in de banden na, om hen aan een geladen auto aan te passen. Wat het reservewiel betreft, kijken minder dan 50% van de Europese bestuurders dat na. Nochtans blijkt de overgrote meerderheid op de hoogte te zijn van de risico’s, 76% weet dat ze ondermeer de controle over het voertuig kunnen verliezen na een klapband. RunOnFlat : zekerheid eerst Om ongevallen te vermijden die te wijten zijn aan een lekke band heeft Goodyear de RunOnFlat ontwikkeld, een innoverende technologie die toelaat om met een lekke band verder te kunnen rijden. Met hun versterkte flanken kunnen de RunOnFlat banden de bestuurder toelaten om in alle veiligheid 80 km verder te rijden aan een maximumsnelheid van 80 km/u. Buiten het feit dat deze banden toelaten om in alle veiligheid verder te rijden, laat dit ook toe om te vermijden de band op de pechstrook te moeten vervangen. Meer dan 1 persoon op 10 heeft het al moeten meemaken om de koffer volledig leeg te halen om aan de reserveband te geraken. Een verbluffende meerderheid, 90% van de ondervraagden, vinden dat een RunOnFlat band van Goodyear een echt voordeel zou zijn om wat verder te kunnen rijden in geval van een lekke band.
AC

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Source ©: Goodyear.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km