Green NCAP is nieuw Europees onafhankelijk ecolabel

Je kent vast de gele Euro NCAP-sterren wel. Die beoordelen auto’s op hun veiligheid. De groene sterren van Green NCAP moeten nu auto’s beoordelen op hun ecologische impact.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 04 maart 2019

Het European New Car Assessment Programme (Euro NCAP), het Europese onafhankelijke controleorgaan dat de veiligheid van nieuwe auto’s beoordeelt, is steeds belangrijker geworden. Vandaag oefent het een aanzienlijke invloed uit op autoconstructeurs en spoort het hen onder meer aan om onder meer heel wat elektronische rijhulp standaard aan te bieden om beter te scoren op hun tests. Nu is er een nieuw onafhankelijk Europees orgaan dat volgens dezelfde principes werkt, Green NCAP. Die vereniging van Europese bedrijven, die losstaan van autoconstructeurs, wil de ecologische impact van nieuwe auto’s bestuderen.

Groene sterren

In eerste instantie worden nieuwe auto’s getest op twee criteria: de zuiverheid van de lucht en het energierendement. Specialisten zullen volgens een gestandaardiseerd protocol de uitstoot van de auto’s bekijken en de capaciteit om hun energiebron in beweging om te zetten. De resultaten worden vertaald in een score van sterren met een maximum van vijf, net als bij de klassieke Euro NCAP. Doorheen de tijd zullen de criteria strenger worden.

Van 0 tot 5

De eerste Green NCAP-scores zijn er trouwens al. Bij de beste leerlingen zitten twee elektrische auto’s (de BMW i3 en Hyundai Ioniq EV), met een maximumscore van vijf sterren. De eerste auto met klassieke verbrandingsmotor is de Volkswagen Up GTI, met vier sterren. Onderaan het klassement bengelen de Fiat Panda 0.9 TwinAir, Ford Fiesta 1.0 Ecoboost en Volkswagen Golf 1.6 TDI 110, elk met nul sterren. De gedetailleerde resultaten vind je op de website van Green NCAP.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km