BMW
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
We worden niet elke dag op een nieuwe Supercar van over de Pyreneeën getrakteerd. Buiten de originele maar erg complexe Pegazo Z102 uit de jaren 50, zijn de toenaderingen tot de club van echte supercars eerder anekdotisch te noemen!
GTA Motors is niet zomaar een debutant. Sedert 15 jaar is de firma actief in de competitie en in 2004 besloot men om zelf met een ultra-sportwagen voor de dag te komen.
Voor de constructie van de wagen gebruikte GTA enkel de edelste materialen: carbon, Kevlar en titanium zorgen voor een schitterende carrosserie. In tegenstelling met de meeste collega's werd de motor in eigen huis ontwikkeld. De drukgevoede V10 van 8,3 liter ontwikkelt 780 pk bij 6.300 omw. En ook het koppel zorgt voor rillingen over de rug: niet minder dan 920 Nm worden er naar de wielen gestuurd ! Zij die dit nog niet genoeg vinden kunnen ook een versie op bio-ethanol bestellen, waarbij het vermogen tot 840 pk klimt ! Al dat vermogen wordt via een sequentiële 7-bak naar de achterwielen versluisd.
GTA spreekt van onthutsende prestaties: meer dan 350 km/u en na 2,9 seconden wordt de kaap van de 100 reeds gerond ! Om maar te zeggen dat met ongeveer 800 pk voor slechts 1.350 kg je geen schrik moet hebben aan het rode licht.
De erg fijn gelijnde sportieveling houdt via erg dikke sloffen contact met de bodem. Vooraan zorgen 255/35 op 19-duimers voor de nodige voeling terwijl achteraan 330/35 op 20 duim alles in bedwang proberen te houden. Achter de velgen verbergt zich een reminrichting van het hoogste niveau waarbij de ceramische schijven worden door rembeugels met niet minder dan zes zuigers in bedwang gehouden ! De ophanging kan in de hoogte geregeld worden en rust op dempers die de auto steeds vlak houden, terwijl de achtervleugel elektronisch geregeld wordt.
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!