Harley-Davidson Gamma 2007 : Big is beautiful…

  • Wouters Bruno
  • 16 juli 2006
Harley-Davidson lanceert de Twin Cam 96/96B, een gloednieuw 1584cc Big Twin motorblok met een grotere cilinderinhoud op de modellen van het modeljaar 2007. De Twin Cam 96/96B is ingebouwd in alle modellen van de Harley-Davidson Dyna, Softail en Touring, die ook allemaal uitgerust zijn met de Cruise Drive zesversnellingsbak die al sterke staaltjes liet zien in 2006. De Softail en VRSC worden allebei versterkt met twee nieuwe modellen in 2007. Nog meer voorpaginanieuws voor alle nieuwe 2007 Harley-Davidson 1584cc, Big Twin modellen met zesversnellingsbak is de komst van het uiterst innovatieve en geavanceerde actieve inlaat- en uitlaatsysteem dat Harley-Davidson ontwikkelde en dat het vermogen, het koppel en de geluidskwaliteit aanzienlijk verbetert en in overeenstemming brengt met de Europese geluids- en emissiereglementering. En zoals te verwachten van Harley-Davidson, is de nieuwe technologie onopvallend ontworpen en geïntegreerd, zodat er geen afbreuk wordt gedaan aan de klassieke look van de motorfiets en het profiel van de V-Twin motor. “Het V-Twin motorblok is altijd al het opvallendste onderdeel van een Harley-Davidson geweest,” verklaarde Bill Davidson, Director Motorcycle Product Development bij Harley-Davidson. “Het maakt niet alleen integraal deel uit van de prestatie van de motor, maar ook van de vormgeving, het geluid en het rijgevoel. De nieuwe Twin Cam 96/96B, de Cruise Drive 6-versnellingsbak en het nieuwe actieve inlaat- en uitlaatsysteem voor de Europese markt* bieden een verhoogde prestatie, handhaven de traditionele esthetiek van de Harley-Davidson Big Twin en zorgen voor een aanzienlijke verbetering van de geluidskwaliteit.” De nieuwe lucht-/oliegekoelde Twin Cam 96 en de Cruise Drive zesversnellingsbak leveren samen tot 19 procent meer koppel (varieert per modelfamilie) dan de vroegere 1450cc Twin Cam 88 en introduceren een aantal ontwerpveranderingen voor nog meer gemak en betrouwbaarheid. Het motorblok wordt standaard uitgerust met sequentiële, elektronische brandstofinjectie (ESPFI =Electronic Sequential Port Fuel Injection). De kleppen in het uitlaat- en luchtinlaatsysteem gaan open en dicht afhankelijk van de aansturing van de motorstuurdoos en de stand van de gasklepsensor. De kleppen sluiten om het luchtinlaat- en uitlaatgeluid te verminderen bij bepaalde toerentallen en gasklepstanden. Dit beperkt het geluid tot een minimum bij het rijden op lage snelheid, bijvoorbeeld in de stad. Op de snelweg gaan de kleppen open om de prestatie en geluidskwaliteit te optimaliseren – de uitlaatgassen stromen vrij door beide uitlaatdempers en de motorprestatie wordt verder verhoogd door de verbeterde gasstroming en het volledige gebruik van het nieuwe volume en de geometrie van het luchtfilterhuis. Meer details over de volledige gamma in een volgend nieuwsbericht.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: HARLEY-DAVIDSON.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km