Hoe apps en internet de auto veroveren

  • Van den Bogaert Robin
  • 06 juni 2013

Infotainmentsystemen in auto’s evolueren razendsnel. Wat een paar jaar geleden nog de norm was, is vandaag totaal voorbijgestreefd. Onlinediensten en apps zijn de nieuwste trend in autoland.

Steeds vaker koppelen autoconstructeurs hun infotainmentsysteem aan het internet om nieuwe mogelijkheden te creëren. Via een simkaart met dataoptie en een module (UMTS of LTE) wordt de auto met het internet verbonden om realtime-informatie te gebruiken tijdens het rijden. Vooral Audi’s Multi Media Interface (MMI) met Audi connect en R-Link van Renault nemen op dit moment het voortouw.

Het begin

Audi connect is de verzamelnaam van alle toepassingen die Audi’s verbinden met het internet en de eigenaar. In de toekomst moeten ook connecties met de verkeersinfrastructuur en andere auto’s mogelijk worden. Voorlopig beperkt het zich tot een reeks informatiediensten in de meest recente modellen van het merk, zoals de nieuwe compacte middenklasser A3.

Om aan de slag te gaan met alle functies van Audi connect, moet je eerst een profiel aanmaken op het internetportaal myAudi. Daar vul je het chassisnummer van jouw auto in, koppel je jouw Facebook- en Twitter-account en geef je aan van welke nieuwssites je de RSS-feeds wilt bekijken. Nu nog de pincode van het myAudi-profiel ingeven in de auto en Audi connect is klaar voor gebruik. Een vlotte procedure.

Navigeren met Google

De internetverbinding biedt al meteen voordelen bij de navigatie. Op basis van gegevens van de gsm-operatoren wordt getoond hoe druk het verkeer is en wanneer je op jouw bestemming zult aankomen. Bijzonder knap zijn de kaarten met satellietbeelden van Google Earth. Je ziet jezelf als het ware rijden door het landschap. Nader je jouw bestemming, dan toont een beeld van Google Street View waar je moet zijn.

Op de computer thuis kun je in Google Maps bestemmingen selecteren en doorsturen naar jouw myAudi-account. Voor je met de auto vertrekt, worden deze automatisch geladen in het navigatiesysteem. 

Nog een leuk snufje is de zogeheten Picturebook Navigation. Via de website myAudi of het infotainmentsysteem in de auto zelf, kun je een fotoalbum maken met bestemmingen. Handig om een reisroute samen te stellen. 

Audi connect vertelt je ook welk weer je mag verwachten, waar je het goedkoopst tankt, welke evenementen plaatsvinden in de buurt, wanneer jouw trein of vliegtuig vertrekt enzovoort. Je kunt zelfs nieuwsberichten van websites lezen op het centrale scherm of laten voorlezen door het systeem, al klinkt dat niet zo vloeiend.      

Sms’en, twitteren, …

De mogelijkheden gaan nog veel verder dan dat: sms’jes dicteren of laten voorlezen, de laatste Twitter- of Facebook-berichten bekijken, muziek beluisteren via een smartphone enzovoort.  Op het internet surfen via het centrale scherm is niet mogelijk, wat bijvoorbeeld wel kan met het gelijkaardige Comand Online van Mercedes. Maar ook in de Audi surf je gemakkelijk dankzij een zogeheten WLAN-hotspot waarmee de passagiers maximaal acht toestellen (smartphone, laptop, tablet, …) met het internet verbinden.

Bedenkingen

Ondanks de vele voordelen moeten we enkele kritische bedenkingen maken. Mobiele internetverbindingen zijn niet altijd even stabiel, waardoor de onlinefuncties soms traag laden of zelfs helemaal niet beschikbaar zijn. Je kunt je ook vragen stellen bij de veiligheid. Audi waarschuwt weliswaar dat je aandachtig moet rijden, maar de vele functies die tijdens het rijden beschikbaar zijn, leiden je snel af. De bestuurder moet de discipline hebben om zich te concentreren op het verkeer en niet op het laatste nieuwsbericht of de nieuwste Facebook-update.

En dan is er nog het dataverbruik. Een abonnement met vast datatarief valt aan te bevelen om onaangename verrassingen te voorkomen. Navigeren met beelden van Google Earth slurpt data en kan in het buitenland een dure grap worden. Gelukkig zijn er ook klassieke kaarten beschikbaar en kun je in het menu opvragen hoeveel dataverkeer je al verbruikt hebt. Reken op enkele gigabytes per maand, afhankelijk van het aantal kilometers en de diensten die je gebruikt.

In de A3 kost Audi connect 605 euro, bovenop de 1.869,45 euro voor het navigatiesysteem met MMI touch. Dat is een touchpad aan de bovenkant van de grote draai- en drukknop tussen de voorzetels. Met jouw vinger kun je hierop letters of cijfers schrijven om een adres of een telefoonnummer in te geven. Gedaan met eindeloos draaien een de knop tot je de juiste letter gevonden hebt.

App Store voor auto’s

Behalve internetdiensten zijn ook apps bezig aan een opmars in auto’s, geïnspireerd door het succes van de Apple App Store en Google Play Store voor smartphones en tablets. Renault heeft een voorsprong op de concurrentie en is het eerste automerk met zo’n toepassingscatalogus: de R-Link Store.

De nieuwste modellen van het merk, zoals de Clio stadswagen en de kleine cross-over Captur, zijn beschikbaar met R-Link. Dat is een multimediatablet in de centrale console die verbonden is met het internet. Op deze tablet kun je verschillende apps downloaden van de R-Link Store. Momenteel is het aantal apps nog beperkt tot een twintigtal, maar Renault belooft snel uitbreiding.

Van motorgeluid tot radarverklikker

De apps van R-Link variëren van algemene informatie (weerbericht, horoscoop, brandstofprijzen, nieuws, …) tot spelletjes (sudokupuzzels, reisspelletje, …). De e-mailapp leest en verstuurt berichten of leest ze voor wanneer je rijdt. Met R-Link Tweet lees en beantwoord je Twitter-berichten, voor alle veiligheid alleen als de auto stilstaat. E-guide is een handleiding en onderhoudsgids voor de wagen. 

Met R-Link Sound Effect klinkt jouw brave Clio diesel plots als een racewagen. Deze app stuurt via de luidsprekers één van de zes beschikbare motorgeluiden naar het interieur. De klank hangt af van het motortoerental, de stand van het gaspedaal en de rijsnelheid.

TomTom Live toont in realtime op het navigatiesysteem hoe druk het verkeer is en wanneer je zult aankomen op de bestemming. Coyote Systems waarschuwt voor mobiele en vaste radarcontroles en meldt problemen op de weg (ongevallen, obstakels, …). Het is afgeleid van de populaire radarverklikker Coyote die werkt op basis van meldingen van de gebruikers zelf.

Het R-Link-systeem is ofwel standaard ofwel een optie van 590 euro, naargelang het model. De apps zijn maar enkele maanden gratis, daarna moet je ervoor betalen.

Apps op smartphone

Eigenaar van een wagen ben je niet alleen op het moment dat je achter het stuur zit. Steeds meer automerken breiden de auto-ervaring uit naar de smartphone: van een app om de nieuwe Mercedes A-Klasse aan te kleden met accessoires, over de BMW i App waarmee je test hoe het voelt om elektrisch te rijden tot een digitaal ‘boek’ voor smartphones en tablets dat vertelt hoe de Renault Captur werd ontworpen.

De apps voor smartphones hebben heel wat praktische voordelen. Met de Volkswagen Service App regel je onderhoudsbeurten, vind je terug waar jouw auto geparkeerd staat of vraag je pechbijstand. De Mercedes-Benz Service App waarschuwt je als de parkeertijd bijna verstreken is en geeft tips voor eerste hulp bij een ongeval. Met Volvo on Call kun je de auto voorverwarmen of openen en vergrendelen vanop afstand. De mogelijkheden zijn zeker nog niet uitgeput.

Blijven evolueren

Bij de infotainmentsystemen staat er de komende jaren nog veel te gebeuren. De R-Link Store van Renault breidt uit met nieuwe apps en krijgt wellicht navolging van andere merken. Voor het MMI-systeem met Audi connect zijn een snellere netwerkmodule en nieuwe functies gepland. Dit is trouwens het eerste ‘modulaire’ systeem van het merk, wat wil zeggen dat de klant behalve de software ook de hardware kan upgraden, zoals bij een computer, om mee te blijven met de nieuwste trends. De tijd dat een infotainmentsysteem even lang meeging als een auto, is voorbij. 

Over de auteur: Van den Bogaert Robin
Foto's ©: Manufacturer, Robin Van den Bogaert.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Renault Symbioz : Captur XXL

Renault Symbioz : Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km