Hoe goed is Autopilot volgens zijn gebruikers?

Over Tesla’s Autopilot is al veel geschreven, zowel positief als negatief. Maar hoe ervaren de klanten van Tesla, die het systeem elke dag gebruiken, dat nu zelf? Een Nederlander onderzocht het.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 09 oktober 2019
  • Divers

Nederlander Harold Verhagen ondervroeg 2.010 Tesla-rijders over de hele wereld (waarvan 433 Nederlanders) over hun tevredenheid omtrent het befaamde Autopilot-systeem. Want wij kunnen ons als journalisten uiteraard maar baseren op een momentopname, maar het zijn de dagelijkse gebruikers van het systeem die het best naar waarde kunnen schatten. Dus wie nadenkt over de aankoop van een Tesla met Autopilot kan dit een nuttige enquête zijn.

Laat ons beginnen met de algemene tevredenheidsscore: 76 procent van de respondenten is tevreden tot zeer tevreden over Autopilot en zeggen dat het helpt om het rijden minder stresserend en vermoeiend te maken. Opmerkelijk genoeg ligt de tevredenheidsscore veel lager bij de Nederlandse gebruikers (58 procent).
De onderzoeker wijt dit aan het zeer drukke verkeer op Nederlandse snelwegen waardoor de functie voor automatisch van rijstrook wisselen met wisselend succes reageert: het reageert vrij nerveus op auto’s in de dode hoek en weigert vaak om een maneuver uit te voeren terwijl er volgens de bestuurder nog ruim gelegenheid voor is. Iets waar gebruikers over de hele wereld over klagen (66 procent wereldwijd, zelfs 74 procent in Nederland), is dat het systeem soms heel onverwacht en kortstondig bruusk remt – het zogenaamde fantoomremmen.
Op de vraag welke functies gebruikers graag nog toegevoegd zouden zien, antwoorden de meesten logischerwijze dat de bestaande functies nog beter mogen. Maar velen vragen ook dat Autopilot zou leren om verkeersborden te lezen en om verkeerslichten te herkennen en gepast te reageren. We kunnen op deze studie zelf nog een aanvullende opmerking maken: Autopilot evolueert relatief snel via over-the-air updates (generatie 10 is nog maar net gelanceerd) zodat deze studie van afgelopen zomer eigenlijk nu al een beetje voorbijgestreefd is.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Source ©: Linkedin.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km