Hyundai : hybride voor juli 2009

  • Piette François
  • 05 augustus 2008

Tot op hedden gebruikten de meeste hybride modellen als brandstofmotor een op benzine (Toyota, Honda, …), in sommige gevallen, voor prototypes, dieselmotoren (Peugeot, BMW, …), er bleef dus nog een soort brandstof over, LPG! Hyundai gaat als eerste die uitdaging aan door de Elantra LPI Hybrid Electric Vehicule op de markt te brengen. Een mondvol, maar de technologie loont de moeite …

Hybride, LPG, CVT

Met behulp van de « Liquefied Petroleum Injection » (LPI) van 1.6 liter, een elektrische motor van 15 kW, gekoppeld aan een CVT transmissie, gaat de Elantra zijn uiterste best doen om zo goed mogelijk het milieu te respecteren. Niet alleen dat, de verbruikskosten zullen ook heel wat lager komen te liggen. Hyundai kondigt aan dat dit model 40% zuiniger gaat zijn dan zijn concurrenten, zelf tot 50% tegenover de Elantra met een conventionele motor.

Duurder, maar zuiniger en ecologisch

Uiteraard is dit geen goedkope technologie. De Li-Poly batterijen voor de elektrische motor zijn een zware investering. Hyundai heeft wel al uitgerekend dat die investering in twee jaar tijd terug gewonnen kan worden. Het gemiddeld verbruik kennen we nog niet, maar we weten wel al dat deze Elantra slechts 103 gr. CO2 zal uitstoten per kilometer en 90% minder gassen tegenover een vergelijkbare benzinemotor.

Lithium-Polymere batterijen

Hyundai is de eerste constructeur die van dit soort batterijen gebruik gaat maken. Volgens Hyundai hebben deze batterijen doorslaggevende voordelen tegenover de Lithium-Ion batterijen. Ze beschikken over een grote energiedensiteit, kosten minder om te maken, bieden een betere schokweerstand en verdragen meer laadbeurten alvorens hun capaciteit vermindert.

Eerst Korea …

De verkoop van de Elantra LPI HEV blijft om te beginnen beperkt tot de lokale markt. Het is wel niet uitgesloten dat de LPI Hybride later ook uitgevoerd zal worden naar landen waar een degelijke LPG infrastructuur aanwezig is.

 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Hyundai.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km