Je dieselwagen tweedehands verkopen wordt steeds moeilijker

Wie zijn dieselwagen op de tweedehandsmarkt wil doorverkopen, moet daar steeds meer geduld voor hebben. Kopers op diezelfde tweedehandsmarkt vragen steeds meer naar benzinemotoren. Dat is vooral het gevolg van de negatieve teneur rond de diesel, zegt Gocar Data, dat data-analyses maakt van de automarkt.

  • Bervoets Wim
  • 27 juni 2018

Tussen begin 2016 en begin 2018 is de vraag naar benzinemotoren op de tweedehandsmarkt met 70 procent toegenomen. Vooral de voorbije maanden was er een sterke stijging merkbaar. Zes op tien Belgen die een tweedehandsauto kopen, willen nu een benzinemotor. Maar amper twee op de tien tweedehandsauto’s is een benzineversie.

Te groot dieselaanbod

Dat zegt een data-analyse van Gocar Data, dat een databank van 15 miljoen Belgische en buitenlandse tweedehandsauto’s en eigen websites onderzocht. Acht op de tien auto’s op de tweedehandsmarkt hebben een dieselmotor, waardoor handelaars in tweedehandsauto’s voor de verkoop ervan moeten uitwijken naar het buitenland, of langer moeten wachten. In 2015 stond de gemiddelde dieselwagen 47 dagen te koop, nu is dat gemiddeld zo’n 54 dagen, of een volle week langer.

Dieselgate

Sinds eind 2015 is de vraag van de tweedehandsmarkt naar dieselmodellen gedaald van 71 procent naar 41 procent. Daar zit de uitwerking van de dieselgate-affaire voor een groot deel tussen. Overheden heffen steeds meer taksen en accijnzen op diesel, voeren lage-emissiezones in of spreken zelfs over heuse dieselbans.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Foto's ©: iStock.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km