Keanu Reeves maakt F1-documentaire over het sprookje van Brawn GP in 2009

De vierdelige docureeks duikt dieper in het onwaarschijnlijke verhaal van Brawn GP, dat in zijn enige seizoen in 2009 de F1-wereldtitel bij de piloten en constructeurs wist te winnen. ‘Brawn: The Impossible Formula 1 Story’ is te zien op Disney+ vanaf 15 november.

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 17 oktober 2023
  • Divers

2009 was een uniek jaar in de Formule 1. De FIA besloot verschillende nieuwe technische regels door te voeren om meer inhaalacties op het circuit te krijgen (een eeuwige tweestrijd die vandaag nog steeds woedt, denk maar aan de nieuwe auto’s van 2022). Drie teams wisten optimaal gebruik te maken van de nieuwe regels door een deel van de crashstructuur aan de achterkant in te zetten voor meer downforce, de zogenaamde dubbele diffusor. Die teams waren Toyota, Williams en... Brawn GP.

Bijna volledig ontwikkelde auto voor 1 pond

Brawn GP was een nieuwe speler in het kampioenschap en het gevolg van Honda die zijn deelname aan de Formule 1 stopzette aan het einde van 2008. Het Japanse team had echter al een groot deel van zijn bolide voor 2009 ontwikkeld, en ex-Ferrari-teambaas Ross Brawn zag zijn kans schoon. Hij kocht het team over voor een symbolische Britse pond, wist Mercedes-motoren te regelen en stond met Jenson Button en Rubens Barrichello aan de startgrid in Australië voor de eerste race van het seizoen, met een auto die vrijwel kaal was vanwege het gebrek aan sponsors, wat nog werd versterkt door de wit-fluogroene kleurstelling.

Dominante eerste helft van het seizoen

Maar ondanks de compromissen die Brawn moest sluiten om mee te kunnen doen, had hij een grote troef in handen: die dubbele diffusor. Renault, Red Bull en Ferrari probeerden nog te protesteren, maar de stewards zagen geen graten in het ontwerp en Brawn wist 6 van de eerste 7 races te winnen met Button op kop en Barrichello drie keer op de tweede plek. De andere teams wisten hun achterstand wel in te halen en Red Bull met de jonge Sebastian Vettel maakte het nog spannend naar het einde toe, maar uiteindelijk was de voorsprong te groot en haalde Button zijn eerste en enige wereldtitel, terwijl Brawn GP met de constructeurstitel aan de haal ging.

Na een jaar weer verdwenen

De rest is geschiedenis. Het zou het enige seizoen worden waarin Brawn GP meedeed aan het F1-wereldkampioenschap. Eind 2009 kondigde Mercedes aan dat het het team zou overnemen met Ross Brawn als teambaas, met de dominante periode van 2014-2020 als gevolg. Maar nooit eerder wist een nieuw team als underdog zo hard zijn stempel te drukken, alvorens weer van het toneel te verdwijnen. Een uniek verhaal dat het ongetwijfeld verdient om dieper op in te gaan. 

De vierdelige docureeks ‘Brawn: The Impossible Formula 1 Story’ maakt gebruik van interviews met Button, Barrichello, Brawn en Nick Fry, de CEO van Brawn GP en Mercedes GP voor Toto Wolff, maar ook met Red Bull-teambaas Christian Horner (die niet vies is van camera’s). Ook worden er heel wat “ongeziene” F1-archiefbeelden gebruikt. We zijn benieuwd!

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km