Audi
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Wie vandaag een auto met dieselmotor koopt, betaalt tot 30% meer aan belastingen dan in 2015. Dat berekende mobiliteitsorganisatie VAB. Een diesel is wel nog interessant in grotere modellen zoals SUV’s en monovolumes, als je trekkracht nodig hebt of veel kilometers aflegt, zegt VAB.
Dieselrijders betalen vandaag 30% meer aan belastingen en accijnzen dan in 2015, zo berekende VAB. Benzinerijders betalen dan weer 5% minder. De mobiliteitsorganisatie verklaart het verschil door overheidsmaatregelen die sinds 2015 zijn ingevoerd.
Eigenlijk begon het al in 2012, toen de belasting op inverkeerstelling (BIV) rekening begon te houden met milieucriteria. In 2016 werd ook de verkeersbelasting vernieuwd. Sindsdien spelen de cilinderinhoud, CO2-uitstoot en Euronorm een rol, en werd er een bonus-malussysteem ingevoerd: benzinemotoren krijgen een bonus, dieselmotoren een malus.
Daarnaast worden de accijnzen op benzine en diesel gelijkgeschakeld, wat tegen de zomer afgerond zou moeten zijn. Toch geeft VAB mee dat benzinerijders op dat vlak nog steeds meer betalen, omdat het verbruik van een benzinemotor hoger ligt dan dat van een diesel.
Ten slotte is er nog de invoering van lage-emissiezones, die de restwaarde van dieselmodellen wellicht beïnvloedt. Het concrete effect is wel nog moeilijk te voorspellen, zegt de mobiliteitsorganisatie.
VAB berekende het effect van de overheidsmaatregelen op zes courante modellen: de Audi Q3, Ford Mondeo, Mercedes B-Klasse, Opel Corsa, Peugeot 208 en Volkswagen Golf. Voor de berekening ging de mobiliteitsorganisatie uit van een gemiddelde gebruiksperiode van 8 jaar en een afstand van 15.000 kilometer per jaar.
Uit de berekening blijkt dat de dieselrijder vandaag 13 tot 22% meer verkeersbelasting betaalt dan in 2015. De benzinerijder betaalt dan weer 9 tot 17% minder. De accijnzen kosten de dieselrijder vandaag gemiddeld 28% meer dan in 2015, de benzinerijder kosten ze gemiddeld 2% minder.
Uit het totaalplaatje blijkt dat de eigenaars van dieselwagens vandaag 30% meer belastingen betalen op hun auto dan in 2015. Eigenaars van benzinewagens betalen dan weer 5% minder. VAB besluit dat de dieselversies van de Ford, Mercedes, Opel en Peugeot nog wel fiscaal interessanter zijn dan de equivalente benzineversies, maar dat hun hogere aankoopprijs dat voordeel teniet doet.
Wil dat zeggen dat je de diesel volledig links moet laten liggen? Nee, zegt VAB: “Wie een auto koopt, moet goed rekenen.” SUV’s en monovolumes zijn vaak nog wel interessanter als diesel, omdat de benzineversies duidelijk meer verbruiken. “Ook wie grote trekkracht nodig heeft of echt veel kilometers maalt kan nog opteren voor een diesel”, zo besluit de mobiliteitsorganisatie.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.