Kilometertellers op tweedehandswagens weer vaker teruggedraaid

Vorig jaar zijn 1.648 gevallen van kilometertellerfraude bij Belgische tweedehandswagens aan het licht gekomen. Daarbij werd de teller gemiddeld met 64.326 kilometer teruggedraaid. Dat blijkt uit het jaarverslag van Car-Pass, de vzw die sinds eind 2006 bij elke verkoop van een tweedehandswagen verplicht voor een certificaat zorgt. In 2017 werden 1.557 gevallen van tellerfraude met Belgische tweedehandswagens vastgesteld. Volgens Car-Pass zoeken we onze tweedehandsvoertuigen steeds meer in het buitenland, waardoor de kans op tellerfraude toeneemt.

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 09 mei 2019

De meest flagrante tellerfraude was voor rekening van een bestelwagen Iveco Daily uit 2011, waarbij de tellerstand teruggedraaid werd van 572.670 kilometer naar 65.173 kilometer. De zwaarste fraudegevallen vonden voornamelijk plaats op voertuigen van de Duitse autobouwers Volkswagen en Mercedes.

Vooral Nederland

Car-Pass stelt voorts vast dat 38 procent van alle vastgestelde fraudegevallen importvoertuigen uit Nederland betreft, die dankzij de uitwisseling van tellerstanden tussen Car-Pass en de Nederlandse RDW aan het licht zijn gekomen. Op twee jaar tijd is de fraude met Nederlandse voertuigen daardoor met 58 procent gedaald.

In totaal deelden 11.848 ondernemingen uit de autosector vorig jaar 16,1 miljoen kilometerstanden mee aan Car-Pass, of gemiddeld 2,5 registraties per ingeschreven voertuig. Voor een Volkswagen Sharan uit 2012 werd de hoogste kilometerstand bij personenwagens genoteerd, namelijk 999.981 kilometer.

Een Belgische dieselwagen van minder dan twee jaar oud legde vorig jaar gemiddeld 26.657 kilometer af, een benzinewagen van dezelfde leeftijd 14.219 kilometer. Hoe ouder een wagen, hoe minder kilometer er jaarlijks mee gereden wordt.

Meer import

In 2018 werden er in totaal 819.345 Car-Pass-documenten afgeleverd. Bijna één Car-Pass op de tien betrof een geïmporteerde tweedehandse auto. Dat aantal is op drie jaar tijd met 50 procent gestegen. De meerderheid (51 procent) van de geïmporteerde tweedehandsvoertuigen rijdt op benzine. We zoeken in het buitenland ook naar hybride en elektrische voertuigen.

Maar met de toename van de import stijgt ook het risico op fraude, benadrukt Michel Peelman, gedelegeerd bestuurder van Car-Pass. "Vanaf 1 januari 2020 zullen de autoconstructeurs en invoerders verplicht zijn om de kilometerstanden uit hun centrale databank aan Car-Pass mee te delen wanneer het voertuig naar België wordt geïmporteerd. Bij gebrek aan een Europese wetgeving komt deze federale wetgeving dus niets te vroeg", aldus Peelman.

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team
Source ©: Belga.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km