Lexus UX pakt uit met spierkracht

Lexus waagt zich ook aan het segment van de compacte SUV’s met de UX. Die moet concurreren met de Audi Q3, BMW X1 en Volvo XC40. In afwachting van de première in Genève toont de UX zijn looks al.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 27 februari 2018

Op basis van de hoekige, futuristische lijnen die de conceptcar op het salon van Parijs in 2016 al liet zien, hadden we gedacht dat de UX gewaagd zou ogen. De productieversie, die de oude CT moet vervangen, wordt uiteindelijk iets braver. Op deze eerste officiële foto zien we nog wel een gespierd silhouet en stevige vleugels. Van de achterkant is alleen nog maar een donkere teaser beschikbaar, die een lichtstrook tussen de achterlichten laat zien. De uiteinden van diezelfde achterlichten wijzen vrij origineel naar boven.

Dynamisch

Zijn debuut volgt op 6 maart in Genève, maar Lexus geeft al mee dat de nieuwe SUV een “gloednieuw platform” krijgt, dat “het weggedrag van een hatchback” moet opleveren, dankzij “de uitzonderlijke koetswerkstijfheid en het lage zwaartepunt”. Dat platform is nieuw voor Lexus, maar is eigenlijk het TNGA dat Toyota ook voor de C-HR gebruikt.

Cockpit

Lexus wil ook nog kwijt dat het interieur een “cockpit” krijgt die volledig op de chauffeur gericht is en dat de rijhouding daar ook op wordt afgestemd. De Japanners halen ook nog de afwerking en de technologie aan, maar we moeten nog enkele dagen wachten om daar meer over te weten.

Hybride

Toch weten we al dat de Lexus UX een hybrideversie en een turbobenzine krijgt, net als zijn Toyota-neef, de C-HR. De hybrideversie zou wel iets krachtiger moeten zijn. Zeker met de nieuwe 2.0 hybride, die de vorige 1.8 vervangt en die de Auris ook mee naar Genève brengt. Als topversie komt er een F-Sport-uitvoering, die de sportieve kant van deze compacte SUV in de verf moet zetten.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km