Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Twee onderzoeksteams van de Université catholique de Louvain (UCL) hebben een hybridebatterij ontwikkeld met hoge capaciteit die zeer snel oplaadt. Die ontdekking kan heel wat toepassingen vinden, vooral in de autosector, kondigde professor Jean-François Gohy van de KUL aan. De onderzoekers bedachten een batterij die de voordelen van twee technologieën combineert: een snelle lading dankzij een elektrolytische condensator en een hoge opslagcapaciteit dankzij de lithium-ioncompenent van de batterij.
Deze technologie maakt het mogelijk om een batterij volledig te herladen in amper vijf minuten. Volgens de onderzoekers kan dit proces werken voor alle soorten batterijen en dus gebruikt worden voor gsm’s, computers en zelfs elektrische auto’s. Momenteel duurt het meerdere uren om zo’n auto op te laden, zelfs een tiental uren aan het stopcontact thuis, benadrukt professor Gohy.
De onderzoekers waren meer dan anderhalf jaar aan de slag en hopen dat hun ontdekking belangrijke gevolgen zal hebben. Eén van de componenten is in grote hoeveelheid aanwezig en wordt geproduceerd in België, terwijl voor de productie van het andere component een industriële samenwerking nodig is. De nieuwe batterij zou “op middellange of korte termijn” gebruikt kunnen worden in tal van apparaten. “Gezien het belang van deze technologie en de impact van deze ontdekking”, hebben de onderzoekers in september vorig jaar een patent ingediend om hun uitvinding te beschermen.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.