Mazda 6: grote motoren, kleine dorst

  • Piette François
  • 27 september 2012

Na de avant-première in Moskou presenteert Mazda de nieuwe 6 in Parijs. Deze keer staat de breakversie naast de berline en krijgen we ook de details voor de Europese markt. Samengevat in enkele woorden: een verbruik van 3,9 l/100 km en een sterk verbeterde veiligheid.

Kleine break, grote berline

De esthetiek van deze Mazda 6 in onbetwistbaar geslaagd. Het ontwerp is niet bijster origineel, maar de klassieke sportiviteit van de lijnen past goed bij de merkfilosofie. Die opmerking geldt zowel voor de berline als de break (Wagon). Die laatste is de uitzondering die de regel bevestigt: hij is korter dan de berline (4,8 tegenover 4,865 meter). 

Het interieur past bij de stijl van de buitenkant. Mazda werkte aan de kwaliteit van de materialen en plaatst een aanraakscherm voor het infotainmentsysteem. Dat omvat eventueel een GPS ontwikkeld in samenwerking met TomTom.

Motoren

Vijf motoren worden aangeboden. Bij de benzines start het gamma met de nieuwe 2.0 met 145 of 165 paarden. In beide gevallen is het koppel identiek (210 Nm). De verbruikwaarden zijn verrassend voor zo’n grote motor: 5,5 l/100 km voor de kleinste met manuele bak, 5,9 l/100 km voor de anderen. Aan de top van het gamma staat een nieuwe 2.5, gebaseerd op de 2.0. De vier grote cilinders ontwikkelen een vermogen van 192 pk en een koppel van 256 Nm. Ook hier maakt het verbruik indruk: 6,3 l/100 km.

Bij de diesels stelt Mazda alleen 2.2-varianten voor. Een grote cilinderinhoud, met twee mogelijke vermogens: 150 pk (380 Nm) en 175 pk (420 Nm). In het eerste geval belooft Mazda een verbluffend verbruik van 3,9 l/100 km in combinatie met de handgeschakelde versnellingsbak.
Er is een ruime keuze aan transmissies: een manuele of automatische bak met zes versnellingen. Belhalve de versie met 2.5, die laat het linkerpedaal altijd achterwege.

Veiligheid

Mazda richtte zich voor de veiligheidsuitrusting op de Europese concurrenten en levert een adaptieve snelheidsregelaar, een intelligente remhulp (die de bestuurder waarschuwt of zelf remt bij gevaar), een waarschuwing voor wegmarkeringen, een antidodehoekfunctie voor de zijspiegels, automatische omschakeling van groot- naar dimlichten, vertrekhulp op hellingen, enzovoort. 

Prijzen

De benzineversies beginnen bij 24.940 euro, de diesels bij 27.190 euro. De Wagon heeft dezelfde prijs als de berline. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Mazda.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km