Mazda CX-5: succesrecept?

  • Piette François
  • 15 september 2011

De sympathieke constructeur uit Hiroshima volgt de trend en brengt een compacte SUV uit. Een beetje later dan de meeste concurrenten, maar de CX-5 is veelbelovend.

Luipaard 

Binnenkort kun je op je favoriete autosite een interview lezen met de ontwerper van de CX-5. Mazda's nieuwste werd getekend om te lijken op een luipaard dat klaar staat om te springen. Het is maar dat je het weet. In de praktijk zien we een verfijnde lijn en wist Mazda "slappe huid na een liposuctie" te vermijden, een verschijnsel waar meerdere compacte SUV's last van hebben. De CX-5 oogt sportief, maar niet agressief dankzij eenvoudige lijnen.

Het interieur is eenvoudig en ergonomisch en misschien wel iets te sober gepresenteerd. Het straalt wel een zekere sportiviteit uit, maar mist wat fantasie. Mazda schonk veel aandacht aan de kwaliteit van de materialen, traditioneel een zwak punt voor de producten van het merk.

Veilig

Wetende dat de Europese bestuurder doorgaans sportief rijdt, bedacht Mazda de 6 met een leuke achtertrein. Spek naar de bek van sportievelingen maar voor een huisvader is zo'n levendig weggedrag niet comfortabel genoeg. Mazda trekt dat helemaal recht met het Skyactiv-platform, comfortabel én veilig. Zelfs al verliest het enkele van zijn pluimen op sportief vlak. De CX-5 rust op dit nieuwe platform.

Het veiligheidsarsenaal is indrukwekkend. Behalve de gebruikelijke elektronische hulpmiddelen vinden we een waarschuwing voor het overschrijden van wegmarkeringen, een automatisch remsysteem tot 30 km/u als een botsing dreigt, automatische koplampen die rekening houdt met de andere weggebruikers.

Drie motoren

In eerste instantie wordt de CX-5 leverbaar met een benzinemotor en twee diesels. Eerstgenoemde onderscheidt zich door zijn compressieverhouding van 14:1, een record. Met 165 pk en 210 Nm drijft hij ofwel de voorwielen ofwel alle wielen aan. De 2.2 diesel levert 150 of 175 pk en een koppel van 380 of zelfs 420 Nm. Opmerkelijk voor de diesels is dat ze gretig in de toeren klimmen.

Alle motoren zijn beschikbaar met een manuele of automatische zesversnellingsbak. En mocht je denken dat een 2.2 diesel pijn doet in de portefeuille, dan vergis je je. De versie met 150 pk, voorwielaandrijving en manuele bak stoot maar 119 g CO2/km uit, goed voor een verbruik van 4,5 l/100 km.  

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Source ©: Mazda.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km