Mercedes GLC Coupé: design en rijplezier op zijn best

De nieuwe GLC Coupé van Mercedes krijgt niet enkel een nog sportiever design dan zijn voorganger, maar hij wilt die sportiviteit ook uitstralen in zijn dynamische weggedrag. Een verleidelijke mix?

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 19 mei 2023
  • Lancering

Voor zijn tweede generatie heeft de Mercedes GLC Coupé een nog sportiever design gekregen. Met zijn bredere spoor (+6 mm voor en +23 mm achter), zijn gespierde wielkasten en zijn iets meer uitgestrekte lengte (+31 mm) heeft de nieuwe GLC Coupé een potente look, die perfect in verhouding is. Een sportieve look die desgewenst nog wordt versterkt als AMG Line, met zijn specifieke details.

De referentie qua stroomlijn

Op detailniveau gaan de koplampen nu op in de grille. De lichtblokken achteraan worden dan weer in twee gesplitst, terwijl een chromen streep de breedte van de wagen nog verder accentueert. 

Maar deze nieuwe stijl heeft ook een aerodynamische functie. Met een luchtweerstandscoëfficiënt van amper 0,27 is deze SUV-coupé nog gestroomlijnder dan zijn voorganger (0,30), waarmee de GLC Coupé een van de referenties wordt binnen zijn segment. Zijn grootste concurrent, de BMW X4, blijft steken op een Cx van 0,29.

Meer dan enkel een mooi snoetje!

Maar de Mercedes GLC Coupé is niet enkel gemaakt om er mooi uit te zien. Zo heeft hij bijvoorbeeld een optionele meesturende achteras, wat zeldzaam is binnen dit segment, die bijdraagt aan de wendbaarheid en de stabiliteit van de GLC, afhankelijk van de omstandigheden.

Meer specifiek draaien de achterwielen in de tegengestelde richting van de voorwielen bij snelheden onder de 60 km/h, en dat tot een hoek van 4,5°. Daarmee wordt de wielbasis virtueel verkleind en bekom je een betere wendbaarheid en vooral een kleinere draaicirkel van amper 10,9 m. Dat is vergelijkbaar met de draaicirkel van een kleine stadswagen als de Volkswagen Polo, terwijl de BMW X4 een draaicirkel heeft van 12,1 m, om de vergelijking van hierboven verder te zetten.

Maar wanneer de snelheid stijgt tot boven de 60 km/u, draaien de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen, opnieuw tot een maximum van 4,5°. Daarmee wordt de wielbasis virtueel verlengd, wat heel wat voordelen met zich meebrengt qua stabiliteit en veiligheid bij hoge snelheden.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mercedes GLC? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor de Mercedes GLC nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km